Is a universal model of a ‘good’ national education system that brings economic returns emerging?
Künye
Yılmaz, M. L, Keskin, H. A. (2020). Is a universal model of a ‘good’ national education system that brings economic returns emerging?. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (Özel Sayı), 61-72.Özet
The consensus around the importance of educational quality on economic growth and societal
development is more robust than ever. Major studies such as Hanushek & Woessmann (2015;
2020) indicate that a nation’s aggregate cognitive skills, measured with international
mathematics and science assessments such as TIMMS, PIRLS, and PISA, is indicative of its
educational quality, which is a vital component for economic growth. Such studies have also
influenced the trajectory of international organizations so far as to include ‘quality education’
as one of the Sustainable Development Goals 2013 (United Nations, 2015). Therefore, by
building on the studies asserting the importance of quality education and cognitive skills
accumulation, we examine whether there is a universal model of a ‘good’ education system
should look like is emerging. Based on observing the education systems of countries with a solid
track record on international assessments aimed to measure cognitive skills, we argue that there
seems to be various common themes, and also highly distinctive paths to success among highly
renowned education systems. Eğitim kalitesinin ekonomik büyüme ve toplumsal kalkınma üzerindeki önemi konusundaki fikir
birliği her zamankinden daha sağlamdır. Hanushek & Woessmann (2015; 2020) gibi önemli
çalışmalar, bir ulusun TIMMS, PIRLS ve PISA gibi uluslararası matematik ve fen
değerlendirmeleri ile ölçülen toplam bilişsel becerilerinin, ekonomik büyüme için hayati bir
bileşen olduğunu gösteren eğitim kalitesinin bir göstergesi olduğunu göstermektedir. Bu tür
çalışmalar, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri 2013'ten biri olarak 'kaliteli eğitimi' içerecek şekilde uluslararası kuruluşların yörüngesini de etkilemiştir (United Nations, 2015). Bu nedenle,
kaliteli eğitim ve bilişsel beceri birikiminin önemini ortaya koyan çalışmalara dayanarak, “iyi”
bir eğitim sisteminin ortaya çıkması gereken evrensel bir model olup olmadığını inceliyoruz.
Bilişsel becerileri ölçmeyi amaçlayan uluslararası değerlendirmeler konusunda sağlam bir
sicile sahip ülkelerin eğitim sistemlerini gözlemlemeye dayanarak, çeşitli ortak temalar ve aynı
zamanda yüksek derecede tanınan eğitim sistemleri arasında başarıya oldukça belirgin yollar
olduğunu iddia ediyoruz.