Blurring boundaries: Facebook groups as digital teachers’ lounges for ELT professionals
Künye
Selvi, A. F. (2021). Blurring boundaries: Facebook groups as digital teachers’ lounges for ELT professionals. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 251-272.Özet
Recent years have witnessed a rapid and widespread proliferation of information technologies and internet-based
applications and platforms, commonly referred to as social media, which powerfully infused into almost every
aspect of our lives, including teaching, teacher education and professional development. Departing from this
premise, the current study provided a systematic analysis of Facebook groups serving as networks of professional
development for ELT professionals in Turkey. The two-level analysis adopted lurking as a data collection strategy
and thematiccontent analysis as an analytical lens. The macro analysis generated a corpus of these groups (n=55)
and investigated how they positioned themselves by analyzing their group size, titles, descriptions and group cover
photos. The micro analysis focused on two of the most influential groups and shed light on the actual activities in
the form of posts occurring in these groups in June 2020 (n=189, n=1,063, respectively, and a total of n=1,252).
The two-level analysis indicated that these groups could be defined as utilitarian (predominantly requesting
information and/or providing supplementary docs, instructional videos, revision tests) and socially-oriented
(social exchanges with like-minded colleagues). Thus, it could be argued that these groups serve primarily as
professionally-focused spaces ofsocialization, like a digital teachers’ lounge where teachers(coming from the same
area of specialty) interact with each other, socialize but also discuss work, give or ask for help on a range of
professional, administrative, logistical and administrative matters. Son yıllarda, sosyal medya olarak adlandırılan bilgi teknolojilerinin, internet tabanlı uygulamaların ve
platformların öğretim, öğretmen eğitimi ve mesleki gelişim de dahil olmak üzere hayatımızın hemen hemen her
alanına hızlı, yaygın ve güçlü bir şekilde nüfuzuna tanıklık etmekteyiz. Bu önermeden yola çıkarak, mevcut
çalışma Türkiye'deki İngilizce öğretmenlerine mesleki gelişim ağları olarak hizmet veren Facebook gruplarının
sistematik bir analizini yapmayı hedeflemektedir. Bu çalışmada kullanılan iki aşamalı analiz, gözlemlemeyi bir
veri toplama stratejisi olarak ve tematik içerik analizini de analitik bir lens olarak benimsemektedir. İlk seviye
olan makro analiz, bu grupların (n = 55) üye sayıları, grup isimleri, tanımları ve profil fotoğrafları yoluyla
kendilerini nasıl konumlandırdıklarını analiz etmektedir. İkinci seviye olan mikro analiz ise ilgili gruplar
arasında seçilen iki farklı grupta 2020 yılı Haziran ayında yapılan paylaşımlara (sırasıyla n=189, n=1063 ve
toplam n=1252) odaklanarak grup içi etkinliklere ışık tutmaktadır. İki seviyeli analiz bizlere bu grupların faydacı
(çoğunlukla bilgi veya öğretim videoları, revizyon testleri gibi dokümanlar isteme/paylaşma) ve sosyal merkezli
(aynı mesleki temele, gündelik gerçekliğe sahip meslektaşlar arasında yapılan sosyal paylaşımlar) olarak
tanımlanabileceğini göstermektedir. Bu nedenle, bu grupların, (aynı uzmanlık alanından gelen) öğretmenleri bir
araya getiren profesyonel odaklı sosyalleşme alanları ve aynı zamanda mesleki, lojistik ve idari konularda
etkileşime girdikleri, tartışma ve paylaşımlar yaptıkları dijital zümre odaları gibi hizmet ettiği sonucuna
varılabilir.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25919Koleksiyonlar
- Cilt: 21 Sayı. 1 [15]