Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler
Künye
Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 273-296.Özet
COVID-19 pandemi süreciyle birlikte, dünya üzerinde tüm yaş gruplarından yaklaşık bir buçuk milyar öğrenci
yüz yüze eğitimden uzaktan eğitim faaliyetlerine geçiş yapmıştır. Acil uzaktan eğitim (AUE) olarak adlandırılan
bu eğitsel tepki, pandemi sürecinin getirdiği eğitsel olumsuzluklara hızlı ve olumlu bircevap vermiştir. Eğitimciler
için, AUE süreçlerindeki paydaş deneyimleri ve gerçekleştirilen uygulamaların doğru yorumlanması,
pandeminin olası ilerleyen dönemlerinde veya pandemi sonrası için sürdürülebilir ve planlı uzaktan eğitim
faaliyetlerinin gerçekleştirilebilmesi bağlamında kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada COVID-19 pandemi
sürecinde dünya genelinde yapılmış AUE araştırmaları içeriksel olarak analiz edilmiş, AUE sürecinde bazı
betimsel-tanımlayıcı veriler, öne çıkan kavramlar, sorunlar, ve çözüm önerileri incelenmiştir. Araştırma
kapsamında bilimsel makaleler, tam metin bildiriler ve bilimsel kitap bölümlerinden faydalanılmış, verilerin
yorumlanması aşamasında gri literatürden de faydalanılmıştır. Araştırmada analiz edilen çalışmalar; SCOPUS,
Web of Science, Science Direct, Emerald Insight, IEEE Xplore, ACM Digital Library, EBSCO host research
databases (Academic Search Premier, H.W. Wilson, British Education Index, ERIC vb.), JSTOR ve Google
Akademik veri tabanları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma kapsamında toplamda 2535 araştırmaya ulaşılmış,
bunların 252’si detaylı incelenerek 152’si analize dahil edilmiştir. Analiz sürecinde tematik analiz ve betimsel
analizden yararlanılmıştır. Pandemi dönemi AUE sürecinde öne çıkan kavramlar beş, yaşanan sorun ve kısıtlar
on bir ve çözüm önerileri ise altı anatema altında kategorilendirilmiştir. Araştırma bulguları, pandemi
döneminde AUE konu alanında gerçekleştirilen çalışmaların çoğunlukla yükseköğretim alanında ve genellikle
gelişmiş ülkelerde yapıldığını göstermektedir. Bununla beraber dijital uçurumun öne çıkan kavram ve sorunlar
başlıklarında öne çıkan gerçeklik olduğu görülmektedir. Çalışma sonucunda, araştırma kapsamında elde edilen
bulgular dahilinde, planlı uzaktan eğitim faaliyetleri için farklı kategori ve içeriklerle ilgili önerilerde
bulunulmuştur. With the beginning of the COVID-19 pandemic process, approximately one and a half billion students from all
age groups around the world have switched from face to face education to distance education activities. This
educational response, called emergency remote education (ERE), has given a quick and positive response to the
educational negativity brought about by the pandemic. For educators, stakeholder experiences in ERE processes
and accurate interpretation of the practices carried out are critical in the context of sustainable and planned
distance education activities for the possible later stages of pandemic or after pandemic. In this study, ERE
research conducted worldwide during the COVID-19 pandemic process was analyzed contentwise and some
descriptive data, prominent concepts, problems and solution proposals were examined in the ERE process. Within
the scope of the research, gray literature was also used in the interpretation of the data used in scientific articles,
full text conference papers and scientific book chapters. Studies analyzed in the study were gathered from;
SCOPUS, Web of Science, Science Direct, Emerald Insight, IEEEXplore, ACM Digital Library, EBSCO host
research databases (including Academic Search Premier, H.W. Wilson, British Education Index, ERIC et al.),
JSTOR and Google Scholar databases. A total of 2535 researches were reached within the scope of the study, 252
of which were examined in detail and 152 were included in the analysis phase. Thematic analysis and descriptive
analysis were used during the analysis process. The concepts that stand out in the pandemic ERE period are
categorized under five, the problems & constraints experienced are categorized under eleven and solution
proposals are categorized under six main themes. Research findings show that studies conducted in the field of
ERE during pandemic were mostly conducted in the field of higher education and often in developed countries.
However, it is seen that the digital divide is the reality that stands out in the context of the concepts emerged and
problems experienced. As a result of the study, recommendations were made about different categories and
content for planned distance education activities within the scope of the findings obtained within this research.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25920Koleksiyonlar
- Cilt: 21 Sayı. 1 [15]