Medyadaki sağlık içeriklerini etkileyen faktörler üzerine bir model önerisi
Künye
Ayaz, F, Yüksel, E. (2021). Medyadaki sağlık içeriklerini etkileyen faktörler üzerine bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2), 599-626.Özet
Medyadaki sağlık konulu içerikler yaklaşık 20 yıldır gündemde öne çıkan tartışmalardan biridir. Konunun en
önemli alt başlığı ise içeriklerdeki ticarileşme olgusudur. Bu noktadan hareketle bu çalışmada sağlık konulu
içerikleri etkileyen unsurların neler olduğu sorusuna alanyazın taraması, uzman görüşleri ve faktör analiziyle
oluşturulan model eşliğinde yanıt verilmeye çalışılmıştır. Alanyazında medya içeriklerini etkileyen unsurlara
ilişkin olarak Shoemaker ve Reese'in (2013) bireysel, medya rutinleri, kurumsal düzey, kurum dışı düzey ve
ideolojiyi en tepeye yerleştiren ‘etkiler hiyerarşisi modeli’ öne çıkmaktadır. Bu modelden hareketle çalışma
kapsamında düzenlenen anket uygulamasıyla 200 sağlık ve medya profesyoneli ile akademisyenin görüşüne
başvurulmuştur. Veriler açımlayıcı faktör analiziyle değerlendirilmiş, ulaşılan faktörler, ayrıca 117 farklı
uzmanın görüşüyle AMOS programında doğrulanmıştır. Bu bağlamda geliştirilen modelin açıklanması için de
62 uzmanla görüşülerek modele son şekli verilmiştir. Model, özellikle ticari faktörlerin sağlık konulu yayın
içeriklerini her düzeyde çeşitli biçimlerde etkilediğini ortaya koymaktadır. Ancak medya rutinleri, kurum dışı
düzey ve ideolojik düzeyin en baskın düzeyler olduğu belirlenmiştir. Health content in the media has been one of the prominent discussions for nearly 20 years. The most important
subtitle of the subject is the phenomenon of commercialization in the contents. From this point on, in this study,
it was tried to answer the question of which factors affecting the contents of health are in the light of a model
created by literature review, expert opinions, and factor analysis. Regarding the factors affecting media contents
in the literature, Shoemaker and Reese's (2013) ‘influences hierarchy model’ which puts individual, media
routines, institutional level, external level, and ideology at the top stands out. Based on this model, the researchers
took the opinions of 200 health and media professionals and academicians with the survey application organized
within the scope of the study. The researchers evaluated the data by exploratory factor analysis, and the factors
reached were confirmed by the AMOS program with the opinions of 117 different experts. The researchers wanted
to explain the model developed in this context and interviewed 62 experts and finalized the model. The model
reveals that predominantly commercial factors affect the content of publications on health at all levels in various
ways. However, the study showed that media routines, external level, and ideological level are the most dominant
levels.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25933Koleksiyonlar
- Cilt: 21 Sayı. 2 [14]