Türkçe konuşan 4-6 yaş arasındaki tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocukların farklı cümle tiplerini anlama ve üretmesinin incelenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2020Yazar
Maviş, İlknur
Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı
Sözüçok, Buket Ayça
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışmanın amacı, yapısal farklılık gösteren cümle tiplerini anlama ve üretme becerilerinin, tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklar arasında ve tipik gelişim gösteren çocuklarda 4 ve 5 yaş grupları arasında incelenmesidir. Çalışmaya, 4-6 yaş aralığında 32 tipik gelişim gösteren ve 10 gelişimsel dil bozukluğu olan çocuk katılmıştır. Katılımcılara uygulanan araçlardan cümle anlama aracı 33 kısa öykü, cümle üretim aracı da 33 tekrarlı üretim ve 33 spontane üretim olmak üzere toplamda 66 kısa öyküden oluşmaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda, 4 ve 5 yaş grubunda tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklarda, yapısal farklılık gösteren cümle tiplerinin sıralaması incelenmiştir ve gruplar arası karşılaştırılma yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, 4 ve 5 yaş grubunda tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocukların yapısal farklılık gösteren cümle tiplerini anlama ve üretim sıralarında farklılık gösterdiği görülmüştür. Bununla birlikte tüm gruplarda spontane üretimin, tekrarlı üretimden daha yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26020Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [123]