Temel eğitim kapsamındaki çocukların sanatsal gelişim basamaklarının 21. yüzyıl koşullarına göre incelenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2022Yazar
Türkcan, Burçin
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Kaya, Deniz
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Çocukların duygularını, düşüncelerini anlatmalarında en etkili yollardan biri resimdir. Resim bütün çocuklar için evrensel bir dil olma özelliği taşır. Çocuk, resim yoluyla birçok konuda bize kendisiyle ve içinde bulunduğu çevreyle ilgili bilgi verir. Çocukların içinde bulundukları çevredeki, görsel algılarındaki, çizimlerindeki farklılıklar, kültürel ve sosyal farklılıklar onları ayrıcalıklı birey olarak kılar. Çocuğun bilişsel, fiziksel, sosyal gelişiminin çevresel faktörlerden etkilendiği gibi sanatsal gelişimi de çevresel faktörlerden etkilenir. Lowenfeld’in sanatsal gelişim evrelerinin temel eğitim kapsamındaki çocuklar için 21. yüzyıl koşullarında gösterdiği öngörülen değişimin çocuk resimleri ve uzman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Hatay ilinde farklı sosyoekonomik düzeydeki okullarda öğrenim gören çocuklarla ve akademisyenlerin görüşlerine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada öğrencilerin resim çizmeleri sağlanmıştır. Bununla birlikte çalışma alanı sanat olan dört akademisyenle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucundaki bulgulara göre çocuklar günümüzde fazla uyarıcıya maruz kalıyor olsa da Lowenfeld’in 1960’lı yıllarda ortaya koyduğu sanatsal gelişim basamaklarında yaş aralıkları geniş tutulduğu ve bilişsel gelişim ile paralel ilerlediği için aynı yaştaki çocukların çizimleri genel olarak aynı döneme denk gelmektedir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26765Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans [24]