Barış Ve Güvenlik : Küresel Kamu Malı Olarak Sunumu Ve Finansman Mekanizmaları
Özet
İlk olarak Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı tarafından 1999 yılında yayınlanan eserde önem kazanan
küresel kamu malları, fayda ve zararlarının (suç, terörizm, hastalık gibi) sınırları ülkelere, bölgelere, zengin ya da
yoksul nüfus gruplarına hatta nesillere kadar yayılan kamu mallarıdır. Barış ve güvenlik de bir küresel kamu olarak
kabul edilir ve barış ve güvenliği destekleyici tüm faaliyetler bu mala katkıda bulunur. 20. yüzyılda yaşanan
savaşlar, milyonlarca insanın ölümüne neden olurken, bu savaşların uluslararası topluma mülteci maliyeti,
doğrudan ekonomik ve fırsat maliyetleri, askeri maliyetler, istikrarsızlığın yarattığı maliyetler ve uluslararası barış
operasyonlarının maliyetleri gibi dışsal maliyetleri de ortaya çıkmıştır. Yerel ve ulusal düzeyde kamu malının
sunumu vergileme, düzenleme hatta üretimi sağlamaya zorlama otoritesine sahip devletçe organize edilirken küresel
düzeyde böyle bir kurum ya da güç, bir başka deyişle bir “dünya devleti” bulunmamaktadır. Bu nedenle küresel
kamu mallarının ve küresel barış ve güvenliğin yeterli sunumu, etkin çalışan bir uluslararası işbirliğine,
uluslararası örgütlere, uluslararası vergilemeye ve resmi kalkınma yardımlarına bağlıdır. Kalkınma ve küresel kamu
mallarının sağlanması ise birbirine bağlı süreçlerdir. Resmi Kalkınma Yardımları (ODA-Official Development
Assistance), küresel kamu mallarının, dolayısıyla küresel barış ve güvenliğin finansmanı ve sunumu için mevcut
politikalardan biridir. Global public goods achieved prominence with the United Nations Development Programme’s publication in
1999. Global public goods are public goods with benefits or costs (crime, terrorism and disease) that extend across
countries and regions, across rich and poor population groups, an even across generations. Peace and security is
itself conceived of as a global public good and the activities to support peace and security are defined as
contributing to this good. During the 20th century wars, 110 million deaths and the costs of to the international
community are including refugee costs, direct economic and alternative costs, military costs, instability costs, and
of international peace operations. At the local and national level the provision of public goods is typically
organized by the state, with authority to tax, regulate and even coerce to ensure such provision. At the global level
there is no institution (there is no “world government”) with equivalent powers. Adequate provision of global
public goods and global peace and security depends on adequate provision of effective international cooperation
(international cooperation may be a small part of the total effort—but it is often crucial), international taxation
and development aid activities. Development and the provision of global public goods are joint processes. ODA
is also policies available to address global public goods and global peace and security financing and provision.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiBağlantı
https://hdl.handle.net/11421/271Koleksiyonlar
- Cilt.10 Sayı.1 [12]