Otizm spektrum bozukluğu olan, disleksili ve tipik gelişim gösteren bireylerin ortak dikkat, yürütücü işlevler ve zihin kuramı becerilerinin göz izleme yöntemi ile karşılaştırılması
Özet
Bu araştırmanın genel amacı otizm spektrum bozukluğu (OSB) ve disleksi tanısı almış çocukların tipik gelişim gösteren (TGG) çocuklardan ortak dikkat, yürütücü işlevler ve zihin kuramı becerileri açısından nasıl farklılaştığını gözlemlemektir. Bu bağlamda çocukların göz izleme verileri, ilk odaklanma zamanı, toplam odaklanma süresi, sözel olmayan problem çözme ve tepki hızı gibi değişkenler incelenerek karşılaştırılmıştır. Bu amaçla 15 OSB tanılı, 15 disleksi, 15 NGG çocuktan veri toplanmıştır. Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeği IV (WÇZÖ-IV), Sally-Ann Testi, Çocukluk Çağı Ortak Dikkat Değerlendirme Ölçeği (ÇÇODDÖ) ve göz izleme teknolojisi kullanılarak hazırlanan yazılımdan elde edilen veriler grup içi ve gruplar arası karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler doğrultusunda araştırmacı tarafından geliştirilen deney düzeneği ile elde edilen skorların, katılımcı çocukların ortak dikkat, yürütücü işlevler ve zihin kuramı becerilerine ilişkin objektif testlerle elde edilen skorları için istatistiksel olarak anlamlı derecede açıklama gücüne sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda zeka seviyeleri açısından eşitlenmiş olsalar da gruplar arası ortak dikkat, yürütücü işlev ve zihin kuramı becerilerinde de anlamlı farklılıklar gözlenmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27148Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [22]