Resim adlandırma testi'nin afazili bireylerde geçerlik ve güvenirlik çalışması
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2022Yazar
Tunçer, Aylin Müge
Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı
Başol, Esra
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışmada adlandırma becerisini ayrıntılı değerlendirilmek amacıyla geliştirilen Resim Adlandırma Testi'nin (RAT) afazili bireylerde geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, RAT 247 sağlıklı ve 35 afazili katılımcıya uygulanmıştır. Katılımcılar dört yaş (<50, 50-59, 60-69, 70+) ve iki eğitim (1-8 ve 9+) grubuna ayrılmıştır. Geçerliğe yönelik yapı geçerliği ve ölçüt geçerliği analizleri gerçekleştirilmiştir. Güvenirlik analizleri, iç tutarlılık ve nesnellik analizlerini kapsamıştır. Demografik değişkenlerin (yaş, eğitim durumu, cinsiyet) sağlıklı ve afazili grupların test performansına etkisi değerlendirilmiştir. Her iki grupta da 70 yaşın üzerindeki bireylerde test puanları anlamlı olarak azalmıştır. Cinsiyetin iki grupta da test puanları üzerine anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Eğitim durumunun afazili bireylerin performansı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Sağlıklı bireylerde ise eğitim düzeyinin artmasıyla test performansında anlamlı artış gözlenmiştir. Afazili katılımcıların RAT performansları üzerinden farklı türdeki parafazilerin görülme sıklıkları değerlendirildiğinde hem akıcı hem tutuk afaziye sahip katılımcılarda, bazı parafazilerin görülme sıklıkları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Son olarak testin kesme puanı belirlenmiştir. Gerçekleştirilen analizler doğrultusunda RAT'ın afazili bireylerde adlandırma becerisinin ayrıntılı değerlendirmesinde kullanılabilecek yararlı bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27154Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [123]