dc.contributor.author | Tılıç Karakuşlu, Görkem | |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T11:27:18Z | |
dc.date.available | 2024-01-16T11:27:18Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Tılıç Karakuşlu, G. (2023). Birinci Dünya Savaşı Amerika Birleşik Devletleri propaganda afişlerinde alegorik kadın figürleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 13 (2), 465-477. | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-9059 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/27838 | |
dc.description.abstract | İletişim teknolojilerinin yaygın bir şekilde kullanıldığı Birinci Dünya Savaşı yıllarında, hükümetler, çok
sayıda insanın düşünce ve davranışlarını etkilemek amacıyla, kolay anlaşılabilir ve ucuz olması sebebiyle
afişleri propaganda aracı olarak kullanmayı tercih etmişlerdir. Bu süreçte propaganda afişleri geniş kitleler
tarafından kabul görmüş; savaşın sürdürülmesinin ve finanse edilmesinin en önemli çağrıcıları; savaşın
temel dayanaklarından olan vatanseverlik duygusunun taşıyıcıları ve yayıcıları olmuşlardır. Birinci Dünya
Savaşı propaganda afişlerinde, alegorik figürlerden ve göstergebilimsel yöntemden sıklıkla faydalanıldığı
görülmektedir. Buradan yola çıkarak, bu çalışmada görsel iletişim alanında eleştirel toplumsal göstergebilim
yaklaşımı kullanılarak, propaganda afişlerinin nasıl yorumlanabileceği araştırılmıştır.
Tarihsel kapsamı Birinci Dünya Savaşı (1914-1918) olan bu metnin evreni savaş sürecinde kullanılan Amerika
Birleşik Devletleri propaganda afişleri, örneklemi ise bu afişlerde yer alan Christy Girl, Lady Liberty ve Miss
Columbia adlı alegorik kadın figürleridir. İncelenen Birinci Dünya Savaşı ABD propaganda afişlerinde,
görsel iletişim analizini düz anlam (denotation) ve yan anlam (connotation) olmak üzere iki düzleme ayıran
Barthes’ın yaklaşımı yol gösterici olmuştur. Böylece, afişlerdeki görsellerin sözcük anlamları ve objektif
olarak temsil ettiklerinin (düz anlam) ötesine geçerek, ulusun her kesiminden vatandaşların vatanseverlik,
cesaret, dayanışma, fedakârlık gibi duygularını harekete geçirecek, kültürel kodlarla desteklenmiş sembolik
ve ideolojik temsiller olduğu (yan anlam) görülmüştür. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Birinci Dünya Savaşı | en_US |
dc.subject | Propaganda Afişleri | en_US |
dc.subject | Alegori | en_US |
dc.subject | Göstergebilim | en_US |
dc.subject | Roland Barthes | en_US |
dc.title | Birinci Dünya Savaşı Amerika Birleşik Devletleri propaganda afişlerinde alegorik kadın figürleri | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sanat ve Tasarım Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 13 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 465 | en_US |
dc.identifier.endpage | 477 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |