Müzik ile ibadet ilişkisi: Missa örneği
Künye
Eyüboğlu, Y, C. (2024). Müzik ile ibadet ilişkisi: Missa örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 167-192.Özet
Betimsel bir yaklaşımla, nitel bir çalışma olarak tasarlanmış olan bu araştırmada “Hristiyan
geleneği içinde koro müziği türlerinden biri olan missanın ibadet ile ilişkisi ve yapısı
nasıldır?” sorusuna yanıt aranmıştır. Kilisede ibadet incelenirken Katolik ayin kitabı kullanılmış
ve olasılığa dayalı olmayan örneklem yöntemlerinden olan tipik durum örneklem
yöntemi ile 7 missa belirlenmiş ve incelenmiştir. Veriler toplanırken literatür taraması
yapılmıştır. Veriler analiz edilirken betimleme, açıklama ve ilişkilendirme gibi tekniklerden
faydalanarak doküman analizi yapılmıştır. Missanın yapısını daha iyi anlayabilmek
için seçilmiş olan ses kayıtları kullanılarak bölümlerin süreleri belirlenmiş, hesaplanmış
ve yorumlanmıştır. Yorumlama yapılırken Kutsal Ayin ve missaların bölümleri birbiriyle
ilişkilendirilmiş ve açıklanmıştır. Bulgular ışığında başlıca şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kutsal
Ayindeki Kýrie, Glória, Credo, Sanctus-Benedíctus ve Agnus Dei bölümleri missanın
bölümlerini oluşturmaktadır. Missanın, Kutsal Ayinin müzikli yapılan kısımlarının büyük
bir kısmından oluştuğu görülmüştür. Orta Çağ ve Rönesansta sadece koro ile seslendirilen
missaya Barok Dönem ile birlikte orkestra ve solistler de dahil edilmiştir. Kullanılan metnin
%27,72’si Glória, %53,80’i Credo bölümüne ayrılmıştır. Yapılan hesaplamada altın
oran; 7 eserin 5’inde Credo’ya, 2 tanesinde Glória’ya denk gelmektedir. Bu bölümler zamansal
ağırlığı en fazla olan bölümlerdir. Bunun sebebi; bu bölümlerdeki sözcüklerin diğer
bölümlere göre daha fazla olmasından bağımsız olarak metnin inanç ve övgü temalarını
içeriyor olmasıyla ilgili olabilir.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28711Koleksiyonlar
- Sayı: 26 (2024) [34]