Uçuruma bakmak: Çağdaş sanatta mizanabim uygulamaları
Künye
Aydın, A, Uçar, M. (2024). Uçuruma bakmak: Çağdaş sanatta mizanabim uygulamaları. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 1-19.Özet
Fransızca bir terim olan ve adını arma bilimi olan Heraldik’ten alan mizanabim (mise en
abyme) tam olarak ‘uçuruma yerleştirmek’ anlamına gelir. İlk olarak André Gide’in Günlük
adlı eserinde kavramsallaştırdığı mizanabim terimi görsel metaforlardan yararlanarak
başta edebiyat olmak üzere çeşitli sanat dallarında uygulanan biçimsel bir yöntemdir. Modern
ve modern öncesi dönemde görüntülerin iç içe yerleştirilmesine dayalı bir uygulama
biçimi olarak bilinen yöntemin örnekleri modernite sonrası çağdaş sanat uygulamalarında
da görülmeye başlanmıştır. Bu çalışma, hakkında fazla bilgi olmayan ve çok tanınmayan
mizanabim yönteminin çağdaş sanat uygulamalarından seçilen örnekler üzerinden irdelenmesini
ve analizini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda konu ile ilgili olarak literatür
tarama yoluyla elde edilen veriler doğrultusunda bazı sanat eserleri tespit edilmiştir.
Tespit edilen eserler doküman analizi yöntemi ile incelenmiş ve konu ile ilgili bilgiler ise
bazı sanatçılarla görüşme sonucu elde edilmiştir. Eser örnekleri incelenirken Dällenbach’ın
mizanabim tipolojisinden yararlanılarak eserler analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve değerlendirme
sonucunda mizanabimin çağdaş sanat uygulamaları içerisinde kullanılan bir
yöntem olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28718Koleksiyonlar
- Sayı: 26 (2024) [34]