Estetize edilen trajedi ya da melek kanatlı illüstrasyonlar
Künye
Demirkıran, Y. (2024). Estetize edilen trajedi ya da melek kanatlı illüstrasyonlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 193-213.Özet
Bu araştırmanın temel amacı, toplumsal trajedik olaylarda, trajedinin medyada karşılaşılan
temsil biçimlerinin estetize edilerek tüketim metasına dönüştürüldüğü savı üzerinden
şekillenmektedir. Özellikle ülkemizde yaşanan deprem felaketinin ardından ortaya çıkan
enkaz altındaki kızının elini bırakmayan bir babanın trajedik fotoğrafı hem geleneksel
medyada hem sosyal medyada üretilen ve tüketilen bir metaya dönüşmesi araştırmanın
yönünü belirlemiştir. Literatür taramasında sadece doğal afetlerde değil savaşın ve zorunlu
göçün yarattığı, örneklem olarak seçilen dramatik görüntülerde de benzer reflekslere rastlanmış
ve araştırma kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırmanın yönteminde literatür
taramasıyla trajedi kavramı, simülasyon evrenine dönüşen dünyada, gerçek’in, hipergerçek
olarak değişimi üzerinden ele alınmıştır. Baudrillard’ın simülasyon kuramından hareketle
trajedinin, hipergerçek trajediye dönüşümünün yarattığı anlam yorumlanmaya çalışılmıştır.
Çalışmanın Geleneksel Tragedya’dan Günlük Dildeki Trajedi’ye bölümünde trajedi kavramının
tarihsel kökeni ve genel hatları örnekler üzerinden açıklanmaya çalışılmıştır. Trajedinin
tarihsel kökenindeki anlam ile modern dünyanın gündelik dilinde kullanılan trajedi
kavramının tanımı arasındaki benzerliklere ve farklılıklara değinilmiştir. Bir Simulakr Olarak
Trajedi bölümünde ise trajedinin, sadece konvansiyonel medyada değil aynı zamanda
sosyal medya mecralarında bireysel kullanıcılar tarafından illüstrasyonlarla, resimlerle
yeniden üretimini konu edinmiştir. Araştırmada toplumsal trajedilere neden olan savaşın,
zorunlu göçün ve depremin trajik görüntüleri, sanatçılar ve sosyal medya kullanıcıları tarafından
ele alınış biçimine ilişkin seçilen görsel örnekler üzerinden incelenmiştir. Bu görsel
örneklerden hareketle trajedi kavramının tahrifi ve suistimali açıklanmaya çalışılmıştır.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28728Koleksiyonlar
- Sayı: 26 (2024) [34]