dc.contributor.author | Tutku Emen, Beyza | |
dc.contributor.author | Şenel, Elif | |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T07:29:55Z | |
dc.date.available | 2024-10-09T07:29:55Z | |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.citation | Emen, B, T, Şenel, E. (2024). Ray Caesar’ın eserlerine Freudyen psikanalitik bir bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 233-253. | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-9056 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/28734 | |
dc.description.abstract | Pek çok sanatçı bir konuyu, mesajı, duygu ve düşüncelerini sanat aracılığıyla izleyiciye iletmek
için geçmiş deneyimlerinden ve bilinçaltından yararlanmaktadır. Sanatçının üretim
sürecinde bilinç ile birlikte bilinçdışının varlığı, Sigmund Freud’un psikanalitik kuramıyla
yakından ilişkili görülmektedir. Ruhsal rahatsızlıklarda uygulanan bir sağaltım yöntemi
olan psikanalizde, sanatçının da sanat eseri yoluyla bilinçaltını açığa çıkararak katarsis
sağladığı düşünülmektedir. Sanat eserlerinin, sanatçının kişiliği, duygu ve düşünceleriyle
birlikte yorumlanabileceğini öne çıkaran Freudyen bakış açısı, sanatçı merkezli yaklaşım
biçimi olan anlatımcı kuramın gelişimini de etkilemiştir. Bu bağlamda sanat, psikanaliz, bilinçaltı,
yaratıcılık gibi kavramlar arasında örüntüler oluşmuştur. Çocukluğunda yaşadığı
travmalara bağlı olarak çoğul kişilik bozukluğu yaşayan ve bilinçaltında gizlediği kişiliğini
sanatına yansıtan pop sürrealist sanatçı Ray Caesar’ın eserlerinin, Freud’un çocuk cinselliği
adı altında değindiği bazı konularla ilişkili olduğu ve bunların göstergeleri olan kavramlara
dair semboller içerdiği görülmektedir. Dolayısıyla eserlerin analizi psikanalitik bir bakış
açısı gerektirmektedir. Freud’un psikanaliz merkezli psikoseksüel gelişim kuramındaki dönemlerde
görülen parmak emme gibi bazı cinsel çocuk davranışları ve kişilik bozukluğuna
bağlı farklı bir kimliğe bürünme durumu Caesar’ın eserlerinde görülen imgeler arasında
yer almıştır. Bu imgeler ve bunlara yüklenen anlam ve kavramlar araştırmanın savını oluştururken,
sanatçının bilinçaltını görselleştirdiği bu türden eserlerine Freudyen bir perspektiften
bakıldığında, bu bilinçaltı yansımasının izleyicideki katarsis sürecine yardımcı olma
anlamında birtakım yüceltme eylemleri ile biçimlenmiş olduğuna dikkat çekilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ray Caesar | en_US |
dc.subject | Sigmund Freud | en_US |
dc.subject | Sanat | en_US |
dc.subject | Psikanaliz | en_US |
dc.subject | Psikanalitik Kuram | en_US |
dc.title | Ray Caesar’ın eserlerine Freudyen psikanalitik bir bakış | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sanat ve Tasarım Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 14 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 233 | en_US |
dc.identifier.endpage | 253 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |