Sürükleyici sanatta somaestetik yaklaşımlar; (Un)Balance XR deneyimi örneği
Künye
Güner, A. (2024). Sürükleyici sanatta somaestetik yaklaşımlar; (Un)Balance XR deneyimi örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 417-429.Özet
Bu araştırma, sürükleyici sanatta (immersive art) somaestetik yaklaşımın önemini ortaya
çıkarmayı amaçlamaktadır. Bir başka ifade ile sürükleyici sanat olayları gerçekleşirken,
gerçeklik algılarının, bedenle bir bütün olarak dönüşüp değiştiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Somaestetik, bedenin bir algı merkezi olarak önem taşıdığı bir felsefedir. Beden
anlamına gelen soma, geleneksel olarak zihin ve beden olarak ayırt edilen (ve bölünen)
şeyleri içerir. Yani soma, beden ve zihin birlikteliğini içerir. Zihin terimi ayrı bir tözden
ziyade bedenin önemli bir fiil veya işlevi olarak kavrandığında soma kavramını anlamak
mümkündür. Somaestetik felsefeye göre gerçeği anlamak beden ve duyusal algı yoluyla gerçekleşir.
Algıların değişkenliğinde de beden deneyimi önemlidir. Bedenin bütünselliğinin
deneyimlenebildiği en üst mertebe sanattır. Sürükleyici sanatta beden, sanal çevreyi insan
duyularını taklit edebilen çeşitli teknolojik cihazlarla algılayabilmekte ve sanatsal deneyimi
kişi ancak bedeni ile sağlayabilmektedir. Beden, sürükleyici teknoloji donanımları ile
bazı sürükleyici sanat olaylarında sanal bedenlere de dönüşebilmektedir. Bu çalışmada, Elyne
Legarnisson’un XR (genişletilmiş gerçeklik) deneyimi (Un)Balance, örnek olay seçilmiş
ve bu durumun analizi yapılmıştır. 20. yüzyıl başlarından itibaren sanatta beden, özne ve
nesne olarak öne çıkmıştır. Bununla birlikte bedensel algılar değiştikçe farklı deneyimlerin
yaşandığı, neticesinde farklı gerçekliklerin ortaya çıktığı bir dönem olarak 21. yüzyıl ve
sürükleyici sanat karşımızda durmaktadır.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28769Koleksiyonlar
- Sayı: 26 (2024) [34]