Eğitim programı teorisine yeniden bakış: Taba'nın eğitim programları ve öğretim alanına katkıları
Künye
Tunç Toptaş, H, Erdem, C. (2024). Eğitim programı teorisine yeniden bakış: taba'nın eğitim programları ve öğretim alanına katkıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 14 (2), 729-758.Özet
Eğitim programı bağlamında paradigma, teori ve model arasındaki ilişkileri sağlam bir zemine oturtarak eğitim programı teorilerini anlamlandırmak önemlidir ancak alan yazınımızda eğitim programı teorilerine ilişkin yeterli düzeyde kaynak yer almamakta ve teoriler bu bağlamda tartışılmamaktadır. Aksine eğitim programı alanının gelişimine önemli katkı sunan teorisyenlerin eğitim programı teorileri modele indirgenmekte ve bu modellerin dayandığı temellere yani teorilere değinilmemektedir. Bu çalışma da bu ihtiyaçtan yola çıkarak eğitim programı alanı için önemli bir teorisyen olan Hilda Taba’nın eğitim programı teorisini incelemeyi amaçlamıştır. Bu kapsamda çalışmada önce paradigma, teori ve model ilişkisi açıklanmış, ardından eğitim programı teorilerinin sınıflamalarına yer verilmiştir. Taba’nın biyografisi ve eğitim programı teorisi ile devam edilip yine Taba’nın eğitime ve eğitim programına bakış açısı, program geliştirme süreci ve modeli ve Taba’nın eğitim programı teorisinin günümüze yansımalarına değinilmiştir. Son olarak ulusal alan yazının eğitim programı teorisine daha çok eğilmesi gerektiği, bunun için de öncelikli olarak alanın temel kuramlarının uygulayıcılar ve araştırmacılar tarafından incelenmesinin önemli olduğu ve uluslararası düzeyde güncel eğitim programı teorileştirme alan yazınına katkı sunulması için gerekli olduğu vurgulanmış, özellikle Taba’nın kendi zamanında vurgulamış olduğu etken öğretmen rolünün de günümüzde eğitim programları açısından yeniden gözden geçirilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Kaynak
Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI)Cilt
14Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/29190Koleksiyonlar
- Cilt:14 Sayı (2) [14]