İlköğretim Beşinci Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışmaları
Özet
Öğrenmeyi etkileyen en önemli duyuşsal özelliklerden biri olarak nitelendirilen tutum, bireylerin öğrenmelerini
olumlu ya da olumsuz yönde etkileme gücüne sahiptir. Fen ve Teknoloji dersi, bireyleri bilişsel yönden geliştiren
ve yaratıcılıklarını artıran temel bir ders olarak ilköğretim programlarında başlangıçtan beri yer almaktadır.
Fene yönelik konulara ilgi ve merak uyandırılması ve bu konulara ilişkin olumlu tutumların geliştirilmesi, örgencilerin
bilişsel yeterliklerinin gelişmesine katkı sağlar. Bu çalışmanın temel amacı ilköğretim besinci sınıf düzeyinde
geliştirilen fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışma sonuçlarının ortaya konmasıdır.
Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eskisehir il merkezinde rastlantısal olarak seçilen 849 ilköğretim besinci
sınıf örgencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Güvenirlik çalışması sonucunda toplam 19 maddeye indirgenen ölçek
için belirlenen Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.89 olarak bulunmuştur. Yapı geçerliği için başvurulan
KMO Barlett katsayısı 0.93 bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda ölçeğin üç faktörde toplandığı gözlenmiştir.
Faktörler alan yazına dayalı olarak zevk alma, öğrenme isteği ve fene yönelik bireysel görüşler olarak adlandırılmıştır.
Üç faktör varyansın toplamda %51.490’ ını açıklamaktadır. Buna göre yapı geçerliliğine sahip 19 madde ve
üç faktörden oluşan bir ölçeğe ulaşıldığı söylenebilir. Attitude, one of the important factors on learning, has a power to effect learning either positive or negative
way. Attitude may be considered as physiological structure that has effects in cognitive, affective and behavioral
dimensions. Since the beginning, science and technology course, helping improving cognitive aspects and
enhancing the creativity of the individuals, has been taken part of elementary school education. The students may
gain scientific knowledge, scientific process skills, and attitudes during science learning process. There is a strong
relationship between arousing the interest and passion, developing constructive attitudes and improving cognitive
competencies of the students. The main purpose of the study is to expose reliability and validity studies for the
attitude scale developed for the science and technology course for the fifth grade of elementary schools. In order
to demonstrate the reliability and validity of the scale, 849 students are selected randomly in Eskisehir. Based on
the results of factor analysis, it has observed that the scale may be composed of 19 items grouped into 3 factors.
Thus, the scale having 19 items and 3 factors could provide structural validity. Cronbach Alpha value was found
0.89 and KMO Barlettvalue was found 0.9. Scale’s sub factors was named as; enjoyment, learning wish and
personel views toward science based on literature.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiBağlantı
https://hdl.handle.net/11421/328Koleksiyonlar
- Cilt.08 Sayı.2 [15]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]