dc.description.abstract | Günümüzde eğitim kurumları, hızlı bir biçimde gelişen ve artan teknolojik gelişmelere ayak uydurmak zorunda kalmaktadır. Çünkü teknoloji ile eğitim etkinlikleri daha hızlı, daha kolay ve daha nitelikli bir biçimde gerçekleştirilebilmektedir. Dolayısıyla, öğrencilere etkili bir eğitim olanağı sağlamak ve kurumun yeterliklerini arttırmak için teknolojik gelişmeleri izleyerek bunları eğitim ortamlarında kullanıma açmak gerekmektedir. Eğitim kurumlarında teknolojinin kullanılabileceği alanlardan biri de değerlendirmedir. Günümüzde öğrencilerin değerlendirilmesinde süreç değerlendirmeye doğru bir eğilim bulunmaktadır. Nitekim süreç değerlendirme portfolyo değerlendirme gibi yöntemleri içermektedir. Daha hızlı ve daha kolay gerçekleştirilmesi açısından portfolyolar, önce elektronik ortamlarda yapılmaya bağlanmış ve e-portfolyoya, zaman içerisinde e-portfolyolar web ortamına taşınarak web tabanlı portfolyoya, bir başka deyişle webfolyoya dönüşmüştür. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında gerçekleştirilen webfolyo uygulamasının işlevselliğini belirlemektir. Araştırma 2008-2009 öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir ili Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı MAT-FKB Özel Gelişim Okulları bünyesindeki ilköğretim okulu 4-C sınıfında 4. sınıf Fen ve Teknoloji, Matematik, Sosyal Bilgiler ve Türkçe derslerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel bir araştırma yaklaşımı olan doğal inceleme yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmada veriler, öğretmen ve öğrencilerle yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile öğrencilerin webfolyo sisteminde yer alan webfolyoları, öğretmen ödevlendirmeleri, öğretmen ve öğrencilerin webfolyo sistemini kullanma durumlarını ortaya koyan dijitalverilerinden elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ve doküman analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda hem öğretmen hem de öğrenciler webfolyo sistemini olumlu bulmuşlardır. Öğretmen ve öğrencilerin büyük bir bölümü webfolyo sisteminin geleneksel portfolyolardan aha etkili olduğunu düşünmektedir. Öğrenci webfolyoları nitelik bakımından genelde iyi düzeyde bulunmuştur. Öğrenciler webfolyo sisteminin özelliklerinin birçoğunu kullanabilirken, öğretmen daha azını kullanabilmiştir. Öğretmen, webfolyo sisteminin paylaşım, kullanım, akran değerlendirmesi ve webfolyolara ulaşım kolaylığı sağladığını düşünmekte ve webfolyo sisteminin güvenli ve kaybolmayan, kalıcı bir yapıya sahip olduğunu belirtmiştir. Öğretmen, webfolyo sisteminin eleştirel düşünme becerisi, güvenlik, paylaşım ve ulaşım kolaylığı, kalıcılık ve fiziksel alan avantajı bakımlarından geleneksel portfolyo sistemine göre daha iyi olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin tümü webfolyo sistemi konusunda genel olarak olumlu görüş belirtmiştir. Öğrenciler, webfolyo sisteminin paylaşım, iletişim, ulaşım, akran değerlendirmesi, taşıma konularında kolaylık sağladığını; hem güvenli hem eğlenceli olduğunu ve öğrenciler arasındaki işbirliğini arttırdığını belirtmiştir. Ürünlerin niteliğinin artması da öğrencilerin webfolyo sistemini beğenmelerinin nedenleri arasında yer almaktadır. Öğrencilerin webfolyolarının büyük çoğunluğunun okunurluk, özgünlük, güncellik, medya kaynakları kullanımı gibi ölçütler bakımından nitelikli; ancak sistematik olma ölçütü bakımından niteliğin düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen ödevlendirmelerinin, okunur, açık ve yazım yanlışlarından uzak olduğu görülmüştür. Öğretmenin webfolyo ödevlendirmelerinde zamanında bitirmeye önem verdiği, kaynak olarak da en çok ders kitabını ve interneti önerdiği görülmüştür. Öğrenciler webfolyolarında webfolyo editöründe bulunan metin özelliklerini değiGtirme, resim ekleme, tablo ekleme gibi kimi özellikleri kullanırken, video ekleme gibi özellikleri kullanmamıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğu akran dönütü sistemini etkili bir biçimde kullanarak yapmakta oldukları webfolyolara ilişkin arkadaGlarından dönüt almışlardır. | en_US |