Türkiye için beden eğitimi öğretmen eğitimi standartlarının oluşturulması
Özet
Teknolojik gelişime bağlı olarak eğitim de dahil olmak üzere bir çok alanda hızlı bir değişim yaşanmaktadır. Bu hızlı değişim sürecine ayak uydurmaya çalışan ülkeler toplumsal sistemlerini değişen ve gelişen şartlara göre yeniden düzenleme ihtiyacı içine girmişlerdir. Toplumsal sistemlerin değişimi ise eğitim aracılığı ile olduğundan öncelikle eğitim sistemlerinin değişimi zorunlu hale gelmiştir. Böylece eğitim evrensel, alınan bilgiler ise her ülkede geçerli ve tanınır olmuştur. Bu değişimin temel belirleyicilerinden birisi öğretmenlerdir. Nitelikli bir eğitimin temel koşulu nitelikli öğretmenler yetiştirmeye bağlıdır. Öğretmen eğitiminde istenilen niteliğin sağlanması da öğretmen yetiştiren kur umların kalitesine ve öğretmen yetiştiren programların niteliğine bağlıdır. Öğretmenlerin eğitiminde kalite güvencesini sağlamak daha geniş bağlamda yükseköğretimin geliştirilmesi ve Bologna Süreci’nin takip edilmesi ni de kolaylaştıracaktır. Bu bağlamda ar aştırma, Türkiye için beden eğitimi öğretmen eğitimi tandartlarının oluşturulması amacıyla yapılmıştır. Beden eğitimi öğretmen eğitimi standartları (BEÖE) ve bu standartlar altında yer alacak performans göstergeleri öğretmenlik meslek bilgisi (ÖMB) alanı ve özel alan bilgisi (ÖAB) alanı olmak üzere iki başlık altında oluşturulmuştur. Tekil tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu her bir standart alanının gerektirdiği uzmanlık alanına göre üniversitelerin ilgili bölümlerinde görev yapmakta olan en az doktora seviyesinde eğitimini tamamlamış toplam 50 uzman oluşturmaktadır. Veriler, ÖMB ve ÖAB için oluşturulan standartların, bu standartlara ait açıklamaların ve standartlara ait performans göstergelerinin uygunluğu, değiştirilmesi ya da çıkartılması gereken ifadelerin olup olmadığına yönelik görüşlerini almak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ve iki uzman tarafından anlaşılırlığı incelenen kapalı ve açık uçlu sorular içeren anketler aracılığı ile toplanmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde frekans hesaplamalarından yararlanılmıtır. Görüş birliği/görüş ayrılığı açısından incelenen verilere göre standart başlıkları ve bu standartlara ait performans göstergeleri için ayrıntılı bir çalışma yapılarak gerekli bulunan durumlardaçıkartma ya da düzeltmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye için BEÖE standartları ÖMB standartları ve ÖAB standartları olmak üzere iki başlık altında oluşturulmuştur. ÖMB standart alanına ait dokuz standart başlığının altında 145 performans göstergesi; ÖAB standart alanına ait iki standart başlığının altında ise 45 performans göstergesi yer almaktadır. Oluşturulan standart başlıkları şu şekildedir: A-Beden eğitimi öğretmen eğitimi öğretmenlik meslek bilgisi alanı standartları S.1.Beden Eğitimi Dersini Planlama S.2.Beden Eğitimi Dersi Öğretme-Öğrenme Sürecini Gerçekleştirme S.3.Ölçme ve Değerlendirme S.4. Öğrenciyi Tanıma S.5. İşbirliği Yapma S.6. Mesleki Gelişim S.7. Sınıf Yönetimi ve Liderlik S.8. İletişim Becerisi S.9. Teknoloji Kullanımı B-Beden eğitimi öğretmen eğitimi özel alan bilgisi alanı standartları S.1.İçerik Bilgisi S.2.Yaşam Boyu Spor Kültürünü Kazandırma Beden eğitimi öğretmen eğitiminde standart geliştirme çalışmaları anlamında büyük bir boşluğu doldurduğu düşünülen bu araştırmada ulaşılan sonuçlar bağlamında öğretmen yetiştiren kurumların öğretmen eğitiminde standart geliştirme çalışmalarına gereken önemi vermediği gözlenmiştir. Beden eğitimi öğretmeni yetiştiren eğitim programlarının öğretmen adaylarına bu standartları kazandıracak şekilde yeniden yapılandırılması önerilmektedir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3457
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [142]