dc.description.abstract | Türkiye'de öğretmen yetiştiren kurumların niteliğinin artırılması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu işbirliği ile yürütülen “Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi” projesi kapsamında 1997 yılında, eğitim fakültelerindeki tüm öğretmen eğitimi programları yeniden yapılandırılmıştır. Bu kapsamda yapılan değişikliklerin en önemlilerinden birisi de, hizmet öncesi öğretmen eğitiminde öğretmen adaylarının yaptıkları öğretmenlik uygulamalarının süresini artırmak ve bir düzene kavuşturmak olmuştur. Yapılan bu düzenleme ile öğretmen eğitimi programlarının öğretmenlik uygulamaları kısmını Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması dersleri oluşturmuştur. Bu araştırma ile Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması dersleriyle ilgili yapılmış araştırmalarla ortaya konulmuş sorunları ve çözüm önerilerini, bu sorunların halen devam edip etmediğini belirlemek üzere ilgililerin görüşlerine sunarak, elde edilen bulgular ışığında daha etkili bir öğretmenlik uygulaması için bir model önerisi oluşturmak amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. Bu yöntem içerisinde nitel ve nicel veri toplama araçlarının birbirini izleyen iki aşamada uygulandığı ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmanın birinci aşamasında doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplandığı bu aşamanın örneklemini, 2002-2009 yılları arasında verileri toplanmış 8’i tez, 34’ü bildiri ve makale olmak üzere toplam 42 araştırma oluşturmuştur. Doküman incelemesi yoluyla incelenen bu araştırmalardan elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise, anket tekniği kullanılarak nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Bu aşamanın çalışma evrenini, 2010-2011 öğretim yılında Sınıf Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği programlarının tümünün bir arada bulunduğu 21 eğitim fakültesinin bu beş programında okuyan son sınıf öğrencileri, bu öğrencilerin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerini yürüten fakültelerdeki uygulama öğretim elemanları ile ilköğretim okullarındaki uygulama öğretmenleri oluşturmuştur. Çalışma evreninden dokuz eğitim fakültesi örneklem olarak seçilmiş, bu fakültelerden toplam 1620 öğretmen adayı, 90 uygulama öğretim elemanı ve aynı ildeki ilköğretim okullarında görev yapan 270 uygulama öğretmeni bu araştırmanınörneklemini oluşturmuştur. Bu aşamanın verileri araştırmanın amacına uygun hazırlanan üç ayrı anket aracılığıyla toplanmış, verilerin çözümlenmesinde ise “sayı ve yüzde” dağılımından yararlanılmıştır. Araştırmanın birinci aşamasının sonunda, Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinde en sık uygulama öğretmenlerinin ve uygulama öğretim elemanlarının nitelikleri, tutumları ile öğretmenlik uygulamalarıyla ilgili görevlerini yeterince yerine getirmemelerinden ve fakülte - okul işbirliğinin istenilen düzeyde olmayışından kaynaklanan sorunların yaşandığı ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra uygulama okullarının koşullarından, okul yöneticilerinin tutumlarından, öğretmen adaylarının tutumları ile öğretmenlikle ilgili donanımlarının yetersiz oluşundan, kuram ve uygulama arasındaki tutarsızlıktan kaynaklanan sorunların yaşandığı belirlenmiştir. Ayrıca incelenen araştırmalarda bu sorunların çözümüne dönük olarak en sık uygulama öğretmenlerinin ve uygulama öğretim elemanlarının seçimi ile onların iş yüklerinin azaltılması, uygulama okullarının seçimi, fakülte - okul işbirliğini ve öğretmenlik uygulamalarının niteliğini artırmaya yönelik tüm ilgililerin katıldığı toplantıların, seminerlerin düzenlenmesi konularında öneriler getirilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasının sonunda ise, araştırmanın ilk aşamasında belirlenen sorunların bugün Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması derslerinde halen yaşanmaya devam ettiği ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, önceden yapılmış araştırmalarla ortaya konulmuş yaşanan sorunların ve çözüm önerilerinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre farklı miktarlarda da olsa çoğunun geçerliliğinin halen devam ettiği ortaya çıkmıştır. Aynı sorun ve çözüm önerisi maddelerine ilişkin uygulama öğretmenlerinin ve uygulama öğretim elemanlarının görüşlerine bakıldığında ise; uygulama öğretmenleri ile uygulama öğretim elemanlarının kendi görev ve sorumlulukları ile bu konudaki tutumlarına dönük maddelere ilişkin görüşlerinde daha iyimser bir bakışaçısı içinde oldukları, kalan maddelerle ilgili görüşlerinin ise öğretmen adaylarının görüşleri ile tutarlık gösterdiği anlaşılmıştır. | en_US |