İşitme engelliler ilköğretim okuluna devam eden öğrencilerin dört işleme dayalı matematik problemlerini çözme davranışlarının incelenmesi
Özet
Bu araştırmada; Eskişehir Ahmet Yesevi işitme Engelliler İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. sınıf düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin dört işleme dayalı matematik problemlerini çözme davranışları ile problem çözme becerisi üzerinde etkisi olabileceği düşünülen öğrenci özelliklerinden işitme kaybı düzeyi, işitme cihazı kullanma süresi ve takvim yaşı incelenmiştir. Araştırmada, problem çözme davranışlannı ve problem çözme beceri düzeyini belirlemek amacıyla betimsel model, bu beceri düzeyi üzerinde etkisi olabilecek öğrenci özelliklerini değerlendirmek üzere ilişki tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya toplam 19 işitme engelli öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri, bireysel olarak yapılan bir ön çalışma ve hemen arkasından verilen "Problem çözme Becerisi Ölçü Aracı" uygulanarak elde edilmiştir. Öğrencilerin yanıtları Problem Çözme Becerisi Değerlendirme Formu kullanılarak puanlanmıştır. Ölçü aracının içerik geçerliği uzman görüşü alınarak yürütülmüştür. Güvenirlik çalışması ise, değerlendiriciler arası güvenirlik hesaplanması şeklinde yapılmıştır. Araştırma bulguları, işitme engelli öğrencilerin problem çözmede; "yaptığı işlemlerin doğruluğunu kontrol etme" davranışını çok düşük düzeyde; "problemi anlatan bir şekil yada şema çizme", "problemin sonucunu tahmin etme", "problemin çözümü için işlemleri yapma ve sonucunu yazma" ve "bulduğu sonuç ile çözümden önceki tahminini karşılaştırma ve nedenini açıklama" davranışlarını düşük düzeyde; "problemde verilenleri yazma","problemde istenenleri yazma", "problemi kısaca yazma" ve "problemi çözerken hangi kural yada işlemleri kullanacağını yazma" davranışlarında orta düzeyde başarı gösterdiklerini ortaya koymuştur. Problemlerin dil becerileri, işlem sayısı, düzeyi ve karmaşıklığının artmasıyla öğrencilerin başarı düzeylerinde düşme görülmüştür. Toplam 100 puan üzerinden yapılan değerlendirmeye göre, başarı ortalamasının X = 22,79 olduğu, öğrencilerin problem çözmede orta düzeyde başarılı oldukları saptanmıştır. Ayrıca; problem çözme beceri düzeyi ile işitme kaybı düzeyi arasında ve problem çözme beceri düzeyi ile işitme cihazı kullanma süresi arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Problem çözme beceri düzeyi ile takvim yaşıarasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırma bulgularına dayanarak, bu araştırma kapsamındaki işitme engelli öğrencilerin problem çözme becerisine ilişkin deneyim eksiklerinin olduğu söylenebilir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3833
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [227]