dc.description.abstract | O?ğretmenlikte mesleki gelişim; o?ğretmenlerin bilgi, beceri, değer ve tutumlarının gelişimini destekleyen, etkili o?ğrenme ve o?ğretme ortamlarının gelişimini sağlayan bir su?rec?tir. O?ğretmenlerin meslek yaşamı boyunca hızlı ve su?rekli gelişen akademik ve teknolojik yeniliklere uyum sağlayabilmeleri ic?in planlı ve sistematik olarak yu?ru?tu?len mesleki gelişim c?alışmalarına ihtiyac? duyulmaktadır. Son yıllarda, bu ihtiyac?lar sonucu su?rekli mesleki gelişim kavramının ortaya c?ıktığı ve bu doğrultuda farklı du?zenlemelerin bulunduğu bilinmektedir. Bu du?zenlemelerden biri o?ğretmenlere yo?nelik mento?rlu?k hizmetidir. Bu doğrultuda, u?lkemizde o?zel eğitim o?ğretmenlerinin kuramsal bilgilerini ve o?ğretmenlik uygulamalarını geliştirmeye yo?nelik sunulan mento?rlu?k hizmetinin, eğitim uygulamalarının niteliğini arttıracağı du?şu?nu?lmektedir. Tu?m du?nyada olduğu gibi, u?lkemizde de kaynaştırma uygulamaları hızla yaygınlaşmaktadır. Bu araştırma sonuc?larının, destek o?zel eğitim hizmetlerinde c?alışacak o?ğretmenlere sunulan mento?rlu?k hizmeti uygulamalarına katkı sağlayacağı du?şu?nu?lmektedir. Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma ortamında eğitim alan işitme engelli o?ğrencilere destek o?zel eğitim hizmeti sunan eğitimcinin mesleki gelişimine yo?nelik mento?rlu?k su?recinin incelenmesidir. Bu amac? doğrultusunda, destek o?zel eg?itim hizmeti sunan eg?itimciye yo?nelik mento?rlu?k su?recinin nasıl gerc?ekles?tirildig?ine, mento?rlu?k su?recinin paydas?lara katkılarına ve su?rece yo?nelik katılımcıların go?ru?s?lerine odaklanılmıs?tır. Araştırma, mento?rlu?k su?recinin sistematik, yansıtıcı ve do?ngu?sel bir bakış ac?ısıyla incelenmesi amacıyla eylem araştırması şeklinde desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları mento?r olarak araştırmacı, destek eğitim odası o?ğretmeni, genel eğitim okulunda ilkokul do?rdu?ncu? sınıfa giden işitme engelli iki o?ğrenci, tez danışmanı, işitme engellilerin eğitimi alanında uzman u?c? o?ğretim u?yesinden oluşan gec?erlik komitesi u?yeleri ve genel eğitim sınıf o?ğretmenidir. Araştırma verileri; o?ğretmenin destek o?zel eğitim hizmetlerine yo?nelik uygulamaları, mento?r ve o?ğretmenin go?ru?şme kayıtları, gec?erlik komitesi toplantıları kayıtları kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca veri toplama su?recinde; ders planları, araştırmacı gu?nlu?ğu?, arşiv belgeleri ve toplantı tutanaklarından yararlanılmıştır. Veriler, araştırma su?recinde ve sonrasında araştırmacı ve gec?erlik komitesi u?yeleri tarafından sistematik ve eleştirel bir şekilde analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; su?recin hazırlık, pilot uygulama, eşgu?du?mlu? c?alışma ve gelişim aşamalarından oluştuğu ortaya c?ıkmıştır. Hazırlık aşamasında, işitme engelliler o?ğretmeninin kaynaştırma ortamında c?alışması bağlamında yeterlikleri alanyazından yola c?ıkılarak go?zden gec?irilmiştir. Hazırlık aşamasının ardından gerc?ekleşen pilot uygulama aşamasında, hem mento?r hem de destek hizmet sunacak o?ğretmen ile sorunlar ve gereksinimler belirlenmiştir. Sonraki aşamada, mento?r ile o?ğretmenin uygulamaları eş zamanlı gerc?ekleşmiştir. Bu son aşamada, mento?ru?n planlamaya bakış ac?ısını zenginleştirme, odaklanacağı geri bildirimleri sec?me, stratejilere yo?nelik geri bildirim verme ac?ısından gelişim go?sterdiği ortaya c?ıkmıştır. Destek hizmet sunan o?ğretmenin ise destek o?zel eğitim hizmetini planlama, uygulama ve değerlendirme alanlarında gelişim go?sterdiği go?ru?lmu?ştu?r. Araştırma bulgularından yola c?ıkılarak kaynaştırma ortamlarında go?rev yapacak o?ğretmenlerin mesleki gelişim su?rec?lerinin, bireysel gereksinimlere odaklı bir şekilde desteklenmesi gerektiği o?nerilebilir. Ayrıca mesleki gelişim yaklaşımı olarak mento?rlu?k yeterliklerinin belirlenerek uygulamaların yaygınlaşmasına yo?nelik du?zenlemelere ihtiyac? duyulduğu so?ylenebilir. | en_US |