Kadın reality programlarının izlenme nedenleri üzerine kullanım ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırmanın temel amacı, kadın reality programlarının izlenme nedenlerinin kullanım ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde değerlendirmesi oluşturmaktadır. Bu çalışmada, örneklemini Eskişehir'in nüfus sayısının en yüksek olduğu 10 mahallesinin oluşturduğu bir anket çalışması uygulanmıştır. İzleyiciler ile görüşmeler sonunda yapılan anketten elde edilen veriler eğitim, ekonomik durum ve medeni hal gibi değişkenler doğrultusunda incelenmiş, Kullanım ve Doyumlar Yaklaşımımın yargılarını kullanarak, kadınların kadın reality programlarını izleme nedenleri araştırılmıştır. Bu araştırma için, tarama modelinden ve anket yönteminden yararlanılmıştır. Özellikle son yıllarda sabah ve gündüz kuşaklarında yer alan kadın programlarının, büyük bir kitle tarafından izlenmekte olduğu görülmektedir. Bu programların hedef kitlesini kadınların oluşturduğu düşünülmektedir. Kimi kadın programlarında realitenin; diğer bir deyişle, gerçek yaşamdan alıntıların da gözler önüne serildiği farkedilmektedir. Kullanılan teknik çerçevesinde stüdyo seyircilerinin de programa katıldığı, konukların yaşamından gerçek kesitlerin ele alındığı, duyguların aynı ortamda ifade edildiği bu programlar, araştırma içerisinde "kadın reality programı" olarak tanımlanmaktadır. Basın gündeminde birtakım eleştirilerle yer alan bu tür programların izlerkitlesi üzerinde bir değerlendirme yapılmıştır. Yapılan araştırma sonucu, araştırmanın evreninde yer alan kadınların büyük bir çoğunluğunun kadın reality programlarını izlediği ve bu programlara bağımlı olduklarını belirtirlerken, izledikleri bu programların hoşlarına gittiğini ifade etmektedirler. Kadın reality programlarının, kullanım öğeleri arasında yer alan, boş vakitleri geçirmek, oyalanmak, merak duygularının tatmini, günlük yaşamın baskılarından kurtulmak ve deneyimleri paylaşmak için izlendiği ortaya çıkmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/7675
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [100]