Sinemasal bir tür (genre) olarak melodrama genel bakış: (Hollywood özelinde aile melodramına yaklaşımlar)
Özet
Bu çalışmada melodramın tanıtılması, ona farklı boyutlarda yaklaşımların anlatımı ve melodramik unsurların film örnekleriyle ele alınarak farklı bir yönetmenin gündeme getirilmesi amaçlanmıştır. Bu hedeften yola çıkılarak melodram, öncelikle tarihsel boyutundan soyutlanmadan bir sinemesal tür olarak ele alınmıştır. Özellikleri tiyatro, opera ve roman geleneğinden yükselerek netleşen melodram için farklı açılardan yapılan tanımlar biraraya getirilmiştir. Amerikan toplum yapısında melodramın tarihçesi ve anlatısal özellikleri değişik amaçlarla kullanılmıştır. 1950-1960 döneminin sahip olduğu sosyopolitik yapı, melodramlardaki aile olgusunu gündeme getirmiş ve özellikle değişen kadın izleyici profili ideolojik olarak kullanılmıştır. Çalışmada, bu toplumsal çalkantıya koşut olarak anlatılan melodram türünün yeri ve önemi belirtildikten sonra sinemasal bir tür olarak melodrama farklı yaklaşımlar ele alınmıştır. Çalışmada, feminist eleştiri aile melodramlarının incelenmesinde baskın olarak kullanılmış ve bu yaklaşım öncesindeki kuramlara kısaca değinilerek feminist eleştiri ile etkileşimleri ortaya konmuştur. Feminist eleştiri öncesi dönem, zaman dizimsel olarak Auteur, Yapısalcılık ve Göstergebilim kuramlarıyla netleştirilmiştir. Çalışmanın son bölümünde 1950-1960 dönemi Hollywood'unun yaratıcı melodram yönetmeni Douglas Sirk'ün üç filmi ele alınmıştır. Bu üç Sirk filmi, daha önceki bölümlerde anlatılan özellikler ve feminist yaklaşım ışığı altında irdelenmiştir. Böylelikle kuramsal bölüm, film örnekleri ile zenginleştirilmeye çalışılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/10027
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [121]