Makale Koleksiyonu by Institution Author "Vuran, Sezgin"
Now showing items 1-19 of 19
-
An Analysis of Studies Conducted Video Modeling in Teaching Social Skills
Olçay Gül, Seray; Vuran, Sezgin (EDAM, 2010)The video model method is an application with evidence basis, defined as watching and taking as a model the target behavior exhibited by the person on the videotape. The video model method is a teaching method that can be ... -
An Analysis of the Use of Social Stories in Teaching Social Skills to Children with Autism Spectrum Disorders
Sani Bozkurt, Sunagül; Vuran, Sezgin (EDAM, 2014)Social stories play a significant part in the teaching skills and behaviors to children with ASD who lack social skills. The purpose of this study is to analyze studies in which social stories were used for teaching social ... -
Case Study: Collaborative Individualized Education Program Development Process
Vuran, Sezgin; Bozkuş-Genç, Gülden; Sani-Bozkurt, Sunagül (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2017)The purpose of this study is to reveal the process and the results of the development of an individualized education program (IEP) and gaining the ability to work cooperatively in a team for the junior students of the ... -
Case study: Training a mother of child with autism on how to provide discrete trial teaching
Ünlü, Emre; Vuran, Sezgin (2012)It is significant that parents of children with autism participate in the process of education of their children. In this study, the effects of ADOSEP, which is a family education program prepared to teach parents how to ... -
Comparison of Direct Instruction and Simultaneous Prompting Procedure on Teaching Concepts to Individuals with Intellectual Disability
Çelik, Semiha; Vuran, Sezgin (Council Exceptional Children, 2014)The purpose of this study was to compare the efficiency, effectiveness, maintenance effects and social validity of two instructional methods, Direct Instruction and Simultaneous Prompting Procedure, on teaching concepts ... -
Effectiveness of teaching social skills to individuals with autism spectrum disorders using cool versus not cool
Olçay Gül, Seray; Vuran, Sezgin (Council for Exceptional Children, 2019)One of the interventions, of which effectiveness in the teaching of social skills has been examined in autism literature in recent years, is teaching with cool versus not cool. In this study, it was aimed to examine the ... -
Effectiveness of Video Modeling in Teaching Following Public Direction Signs for Students with Autism Spectrum Disorders
Olçay Gül, Seray; Vuran, Sezgin; Gönen, Akın; Uslucan, Gökhan; Kayhan, Hasan Can (Hacettepe University, 2019)Autism spectrum disorder (ASD) is a neurobiological disorder characterized by significant difficulties in social interaction and communication, restricted range of behavior and limited areas of interest and stereotypic ... -
Examination of Studies Targeting Social Skills with Pivotal Response Treatment
Bozkuş Genç, Gülden; Vuran, Sezgin (EDAM, 2013)In early education, especially in effective teaching to children with autism spectrum disorders, the teaching methods which are applicable in natural settings like pivotal response treatment (PRT) are commonly used. It is ... -
Kaynaştırma Uygulanan Bir İlköğretim Sınıfındaki Sosyal Yeterlik Özelliklerinin Betimlenmesi ve İyileştirilmesi Çalışmaları
Çolak, Aysun; Vuran, Sezgin; Uzuner, Yıldız (2013)Araştırmanın amacı, Eskişehir ilinde kaynaştırma yürütülen ilköğretim üçüncü sınıfındaki öğrencilerin sosyal yeterlik özelliklerinin betimlenmesi ve iyileştirme çalışmalarının incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları, ... -
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşleri
Varlıer, Gülçin; Vuran, Sezgin (2006)Özel gereksinimli çocukların okul öncesi eğitim alması sosyal kabulleri ve topluma kazandırılmaları için zorunludur. Bu zorunluluk Türkiye’de var olan yasalarla da belirlenmiş ve uygulamanın sürdürülmesi kaynaştırma ... -
Otizm spektrum bozukluğu gösteren çocuklara sosyal beceri öğretiminde sosyal öykü ve video model uygulamalarinin etkililik ve verimlilikleri
Turhan, Ceyda; Vuran, Sezgin (Anadolu Universitesi, 2015)Bu çalışmada otizm spektrum bozukluğu gösteren bir çocuğa sosyal becerilerin öğretiminde bilgisayar ortamında sunulan sosyal öykülerin ve video modelle öğretimin etkililik ve verimliliklerini karşılaştırmak amaçlanmıştır. ... -
Otizm Spekturum Bozukluğu Olan Bireylerin Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Grup Müdahaleleri?
Güven, Didem; Vuran, Sezgin (2015)Bu çalışma, 2000–2011 yılları arasında otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarla gerçekleşmiş grupla sosyal beceri öğretimine ilişkin çalışmaların gözden geçirildiği epistemolojik doküman analizidir ve yapılan analizde ... -
Özel eğitim alanında uygulama öğretim elemanı yetiştirme su?reci**
Vuran, Sezgin; Ergenekon, Yasemin; Ünlü, Emre (2014)Özel eğitim öğretmeni yetiştirme programlarında öğretmenlik uygulamaları yaygın ve yoğun biçimde yer al - maktadır. Bu süreçte öğretmen adaylarına nitelikli ve doyurucu bir danışmanlık yapılması oldukça önemlidir. Dolayısıyla, ... -
Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support Practices: Review of Studies in the Journal of Positive Behavior Interventions
Öğülmüş, Kürşat; Vuran, Sezgin (EDAM, 2016)Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support (SWPBIS) focuses on interventions in order to meet the social behavioral demands of schools with the help of a three-tiered model. The main aim in SWPBIS is to ensure ... -
Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support Practices: Review of Studies in the Journal of Positive Behavior Interventions*
Öğülmüş, Kürşat; Vuran, Sezgin (2016)Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support (SWPBIS) focuses on interventions in order to meet the social behavioral demands of schools with the help of a three-tiered model. The main aim in SWPBIS is to ensure ... -
Social Skills Development in Individuals with Autism Spectrum Disorders Group Interventions
Güven, Didem; Vuran, Sezgin (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2015)This is a review study which is about social skill teaching with group intended for children with autism spectrum disorder (ASD) between 2000-2011. The overall objective of this social skill studies are qualified to increase ... -
Sosyal becerilerin öğretiminde temel tepki öğretimiyle yürütülen araştırmaların incelenmesi
Bozkuş-Genç, Gülden; Vuran, Sezgin (2013)Erken eğitimde özellikle otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara etkili öğretim sunmada, Temel Tepki Öğretimi (TTÖ) gibi doğal ortamlarda kullanılan öğretim teknikleri sıklıkla kullanılmaktadır. TTÖ; uyaran ve tepki ... -
Sosyal becerilerin öğretiminde video model yöntemiyle yürütülen araştırmaların analizi
Olçay Gül, Seray; Vuran, Sezgin (2010)Video model yöntemi, model tarafından sergilenen hedef davranışın videoteypten izlenmesi ve model alınması olarak tanımlanan, bilimsel temelli uygulamalardan biridir. Video model yöntemi, pek çok farklı becerinin öğretiminde, ... -
Türkiye'de Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Hizmetlerin Yasal Yapılanmasında Avrupa Birliği'ne Uyum Çabalarının Yansımaları
Vuran, Sezgin; Yücesoy Özkan, Şerife (2003)Türkiye Avrupa Birliği'ne (AB) 1959 yılında üyelik başvurusunda bulunmuştur. 1999 yılında "aday ülke" sıfatını kazanmıştır. AB'nin Kopenhag Zirvesi'nde belirlediği kriterleri karşılamak için de mevzuatta ve uygulamada ...