Ahlak kavramının kelime olarak siyasi söylem içerisinde kullanılması: Sosyal medya ortamı olarak Twitter örneği
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2013Yazar
Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi, Sinema ve Televizyon Bölümü
0000-0002-7407-3371
Çalışkan, Özgür
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Ahlak ile siyaset ilişkisi modern toplumla birlikte daha çok yakınlaşan bir sürece girmiş ve
bireyden topluma, ahlak ile siyaset birbiriyle paralel gelişmeler göstermiştir. Özellikle bireyin
ahlak ile siyaset arasında kurduğu ilişki toplum içerisinde daha çok yansımalar bularak kendini
belirgin hale getirmiştir. Modern toplumdaki bireyin hem ahlak anlayışını hem de siyasi
düşüncesini sunduğu alan olarak kamusal alan ön plana çıkarken, günümüzde fiziksel kamusal
alanın dışında internet ortamı da birey ve toplum için önem kazanmıştır. Bu çalışma, Türkiye’de
son dönemde kullanımı yaygınlaşan sosyal medya ortamı olarak Twitter’daki bireylerin siyasi
söylemlerinde ahlak kelimesini siyaset ile nasıl ilişkilendirdiğini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bu bağlamda, ahlak kavramının hangi farklı anlamlarda siyasileştirildiği
durumunun saptanması, günümüz toplumunda ahlak ve siyaset ilişkisinin nasıl şekillendiği ve
bununla birlikte, sosyal medya ortamının bu ilişkinin değişiminde nasıl bir rol oynadığı gibi
sorulara yanıt aramak, çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır. Çalışmada yöntem olarak
niteliksel metin çözümlemesi (qualitative textual analysis) kullanılmış ve bu yöntemin
uygulanacağı örneklem ise niteliksel yönteme uygun olması nedeniyle tabakalı amaçsal
örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmanın zamansal aralığı hem çalışmanın yapıldığı tarih hem
de gündemdeki olaylardan yola çıkarak 12–17 Aralık 2012 olarak belirlenmiştir. 12 Aralık,
iktidarın kürtaj konusuyla ilgili açıklama yapması, 17 aralık ise ÖSYM’nin LYS sınavlarında
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden soru sorulacağının açıklamasını yaptığı tarihlerdir. Bu
nedenle, Twitter’da ahlak kelimesi aranarak 12–17 Aralık 2012 arasında arama sonuçlarında
çıkan 4431 tweet incelenerek, bu tweetler arasından seçilen örneklem yöntemi doğrultusunda
kuramsal kısımla ilişkilendirebilen tweetler çözümleme nesneleri olarak seçilmiştir. Çalışmanın
çözümleme bölümünde ise ahlaki görev, ahlak, siyaset ve mutluluk ilişkisi, ahlakın ve siyasetin
cinselliği, ahlaki din ve siyasi din gibi başlıklar altında sonuçlara ulaşılmıştır.