Maliye politikasında amaç araç uyumu: Ücret vergileri ve artan oranlı tarife uygulaması açısından bir inceleme
Künye
Aytaç, D. (2015). Maliye politikasında amaç araç uyumu: Ücret vergileri ve artan oranlı tarife uygulaması açısından bir inceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (1), 135-148.Özet
Kamu sektörü ekonomi politikaları aracılığıyla farklı
hedeflere ulaşmayı amaçlayabilir. Bu çerçevede hedeflere uyumlu mali politika araçlarının kullanılması
gereklidir. Bu mali politika araçlarından biride ücret
vergileridir. Bu çalışmada Türkiye’de vergilerin artan
oranlılık özelliğinin, gelir dağılımı, istihdam ve kayıtdışı ekonomi ile ilgili hedeflerle uyumu, farklı gelir grupları için, OECD tarafından kullanılan ve sosyal güvenlik kesintileri, gelir vergisi gibi mali yükümlülükleri
içeren ücret vergilerinin artan oranlılığı ölçülerek incelenmiştir. Vergi sisteminin artan oranlılığı farklı ekonomik ve sosyal statüye sahip gelir grupları için bakiye
gelir artan oranlılık katsayısı ile analiz edilerek elde
edilen sonuçlar, OECD tarafında artan oranlılık incelemelerinde kullanılan vergi kamasının artan oranlılığı
ile kıyaslanmış ve Türkiye’de vergi kamasının OECD ve
AB ortalamasını üzerinde, vergi kaması artan oranlılık
endeksinin ise ülke ortalamalarının gerisinde seyrettiği
ve mevcut yapısı ile ücret vergileri Türkiye’nin gelir dağılımı, istihdam ve kayıtdışı ekonomi ile ilgili ekonomik
hedeflerine uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. The public sector may aim to achieve different goals
through economic policies. In that context, fiscal policy
tools consistent with those goals need to be employed.
Wage tax is one of those fiscal policy tools. This study
measures and examines harmony between the progressive nature of taxes in Turkey and targets related to
distribution of income, employment, and informal economy as well as the progressive rates of wage tax which
are used by the OECD and comprise fiscal obligations
such as social security deductions, income tax for different income categories. Tax system was analysed for
income categories with different economic and social
statutes by using residual income progression and then
conclusions was compared with tax wedge progression
index which was used by OECD and it was concluded
that the tax wedge in Turkey is above the average for
the OECD and the EU while tax wedge progression index is below the average for different countries and that
the current structure of the wage tax is not consistent
with Turkey’s economic goals such as distribution of income, employment, and informal economy.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
15Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25065Koleksiyonlar
- Cilt.15 Sayı.1 [12]