dc.contributor.author | Koruklu, Nermin | |
dc.contributor.author | Totan, Tarık | |
dc.contributor.author | Sağkal, Ali Sardar | |
dc.date.accessioned | 2020-11-16T07:30:31Z | |
dc.date.available | 2020-11-16T07:30:31Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Koruklu, N, Totan, T, Sağkal, A. S. (2015). Çatışma çözme becerilerine yönelik ihtiyaçlar ve çatışma durumlarını yönetme becerileri ölçeklerinin geçerlik ve güvenirliği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2), 17-31. | en_US |
dc.identifier.issn | 2667-8683 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/25092 | |
dc.description.abstract | Okullardaki artan şiddet olaylarıyla birlikte öğrenciler arasındaki anlaşmazlıkları en başından sorun olmadan çözmek ya da anlaşmazlıkları önlemek amacıyla, çatışma çözme becerilerini geliştirmeye yönelik,
önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmetleri gün geçtikçe
artmaktadır. Her ne kadar çatışma çözme alanyazınında yayın sıklığı artsa da öğrencilerin çatışma çözme becerilerini farklı bakış açılarıyla değerlendirmeye
yönelik psikometrik niteliği kanıtlanmış ölçme aracı
sıkıntısı bulunmaktadır. Bu sebeple de araştırmada iki
parçadan oluşan Çatışma Çözme Ölçeği’nin Türkçeye
uyarlanması kapsamında geçerlik ve güvenirlik çalışmalarıyla ölçek parçalarının psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Aydın ili
merkezindeki üç farklı ortaokulda 2011-2012 eğitim
öğretim yılının bahar döneminde eğitim gören 175’i
kız (%45,10), 212’si erkek (%54.60) olmak üzere cinsiyet sorusunu yanıtlamayan 1 öğrenciyle 388 öğrenci
katılmıştır. Araştırma verilerinin toplamasında ölçekle
birlikte kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada
betimleyici faktör analizi, paralel analiz, doğrulayıcı
faktör analizi, Cronbach alfa, McDonald omega, madde toplam korelasyonlarıyla %27’lik alt üst gruplar
için bağımsız örneklemler t-testi analizleri kullanılırken araştırma istatistikleri SPSS, LISREL ve R paket
programları kullanılarak yapılmıştır. Araştırma kapsamında yürütülen geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
sonrasında Çatışma Çözme Ölçeği’nin çatışma çözme
becerilerine yönelik ihtiyaç düzeyini belirlemeye yönelik birinci kısmının ve çatışma öncesiyle çatışma sırasında çatışmayı yönetme becerilerini değerlendiren
ikinci kısmının çatışma çözme becerilerini ve sürecini
değerlendirmede kullanılabileceği belirlenmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | With the increasing violent in schools, with the purpose
of resolving conflicts among students before those conflicts are escalating or preventing conflicts, preventive
and developmental guidance services towards developing conflict resolution skills are increasing day by day.
Although, the number of researches increases in conflict
resolution literature, psychometrically validated instruments which evaluates students’ conflict resolution
skills from different perspectives are rarely available.
Therefore, in the research, adaptation of Conflict Resolution Scale consisting of two parts and validity and
reliability studies of scale parts’ psychometric properties
were aimed to investigate. The research was carried out
with the participation of students who are registered in
three different middle schools located in the center of
the Aydın province at 2011-2012 academic year. Research sample was composed of 175 girls (45.10%), 212 boys (54.60%), 1 student who did not answer sex
question and in total 388 students. Scale and personal
information form were used to collect research data.
While exploratory factor analysis, parallel analysis,
confirmatory factor analysis, Cronbach alpha, McDonald omega, item total correlations and independent
sample t-test for lower/upper %27 groups were used,
research statistics were calculated by using SPSS, LISREL and R package programs. Validity and reliability
studies of this research indicated that Conflict Resolution Scale’s first part which determines needs level towards conflict resolution skills and a second part which
evaluates conflict management skills before and during
conflict can be used to evaluate conflict resolution skills
and process. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Çatışma Çözme | en_US |
dc.subject | Çatışma Çözme Becerileri | en_US |
dc.subject | Çatışma Çözmeye Yönelik İhtiyaç | en_US |
dc.subject | Çatışma Çözme Ölçeği | en_US |
dc.subject | Conflict Resolution | en_US |
dc.subject | Conflict Resolution Skills | en_US |
dc.subject | Needs Towards Conflict Resolution | en_US |
dc.subject | Conflict Resolution Scale | en_US |
dc.title | Çatışma çözme becerilerine yönelik ihtiyaçlar ve çatışma durumlarını yönetme becerileri ölçeklerinin geçerlik ve güvenirliği | en_US |
dc.title.alternative | The validity and reliability of conflict resolution skills’ needs assessment and conflict management skills scales | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 15 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 17 | en_US |
dc.identifier.endpage | 31 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |