Lisansüstü eğitimin çalışanların iş performansları üzerindeki etkisi: Beşeri sermaye teorisi yaklaşımı
Künye
Maden Eyiusta, C, Yanık İlhan, B. (2015). Lisansüstü eğitimin çalışanların iş performansları üzerindeki etkisi: Beşeri sermaye teorisi yaklaşımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (3), 113-126.Özet
Geçtiğimiz son beş sene içerisinde, Türkiye’de yüksek lisans ya da doktora derecesine sahip olan 15 yaş üstü kurumsal olmayan nüfus % 68 artmıştır. Aynı zamanda,
işgücü piyasasında da lisansüstü derecelere sahip olan
çalışanların oranı giderek artmaktadır. Temeli arz yanlı iktisada dayanan beşeri sermaye teorisine göre, kişilerin eğitim ve iş deneyimi yoluyla edindikleri yetenek
ve bilgiler performanslarını olumlu yönde etkileyerek,
işgücü piyasasında daha yüksek ücretler almalarına
neden olur. Bu çalışmada, bireylerin lisansüstü eğitim
almış olmaları ile performanslarına bağlı olarak aldıkları teşvik tedbiri (ikramiye, prim ve bahşişler) miktarı
arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı sorgulanmıştır.
Ayrıca, lisansüstü eğitim almış olmanın teşvik tedbirleri üzerindeki etkisinin kadın ve erkekler için farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir. Öne sürülen hipotezlerin
test edilmesinde, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından
uygulanan Hanehalkı Bütçe Anketleri mikro veri seti,
2003-2010 yılları baz alınarak kullanılmıştır. Bahsi
geçen yılların toplam gözlem sayısı 357,966 olup çalışmanın örneklemi en az lisans derecesine sahip 20
yaş üstü 18,067 katılımcıdan oluşmaktadır.En küçük
kareler yöntemi ile yapılan analizler sonucunda, yüksek lisans/doktora eğitimi almış olan kişilerin aldıkları
teşvik tedbiri miktarının daha yüksek seviyede olduğu
bulunmuştur. Çalışmanın bir başka bulgusu da, lisansüstü eğitim almış olmanın performansa dayalı teşvik
tedbirleri bakımından getirisinin, kadınlar ve erkekler
için farklılaşmadığı yönündedir. In the last five years, non-institutional population aged
15 and older with a master‘s or doctoral degree increased by 68 % in Turkey. The ratio of workers having
post-graduate degrees has been increasing in the labor
market as well. According to human capital theory
which rests upon the supply-side economics, knowledge
and abilities acquired by individuals are likely to increase job performance and bring about higher earnings
in the labor market. In this study, the relationship between individuals’ attainment of post-graduate education and the amount of their performance incentives
(bonuses, premiums, and commissions) has been examined. Furthermore, this study investigates whether
the attainment of a post-graduate degree influence the
performance incentives of women and men differently.
Hypotheses have been tested by using the micro dataset
of 2003-2010 Household Labor Force Surveys, which
have been conducted by Turkish Statistical Institute. In
the selected years, the number of observations includes
357.966 individuals where the sample of the study consists of 18.067 participants who are over 20 years old
and attained an undergraduate degree. Analyses that
are based on least-square estimation method revealed
that individuals who attained a master’s or doctorate
degree are provided with higher levels of incentives in
the labor market. Additionally, the results showed that
the return of post-graduate education in terms of performance-based incentives did not significantly differ
between women and men.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
15Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25119Koleksiyonlar
- Cilt.15 Sayı.3 [12]