AB’ye tam üyelik sürecinde aday ülkelerin insani gelişme, eğitim ve gelir indekslerinin çok amaçlı doğrusal programlama ile çoklu periyotlu olarak değerlendirilmesi
Künye
Eren, M, Kaynak, S. (2018). AB’ye tam üyelik sürecinde aday ülkelerin insani gelişme, eğitim ve gelir indekslerinin çok amaçlı doğrusal programlama ile çoklu periyotlu olarak değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 41-50.Özet
Avrupa birliğine tam üye olmak aday statüsündeki ülkeler için oldukça önemlidir. Tam üyelik süreci uzun
vadeli ekonomik ve sosyal reformlar gerektirmektedir. Avrupa Birliğine aday statüsünde olan ülkelerden
hangisinin tam üyelik için hazır olduğunu belirlemek,
bilimsel çalışmaların odaklandığı bir alan olmuştur.
Bu çalışmanın amacı, Avrupa Birliği’ne tam üye olmak
için aday statüsünde olan ülkeleri insani gelişim, sağlık, eğitim ve sosyo-ekonomik standartların belirlenmesinde etkili olan değişkenler yoluyla karşılaştırmaktır.
Bu amaç doğrultusunda Avrupa birliğine tam üyelik
sürecinde aday statüsünde olan Karadağ, Makedonya,
Sırbistan ve Türkiye’nin 2005-2014 dönemi verileri
analiz edilmiştir. Bir dizi kısıtlamalar kümesine bağlı
olarak iki veya daha fazla birbiriyle çelişen amaçların
arasında ödünleşmeler ile optimal bir çözüm sağlayan
ve zaman boyutunu da ele alan çoklu periyotlu çok
amaçlı programlama analizi yöntemi kullanılmıştır.
Böylece, ağırlık sonuçlarına bağlı olarak, hangi ülkenin
tam üyeliğine yakın olduğunu belirleyen bilimsel bir
yaklaşım sunulmuştur. The becoming a full member to the European Union is
of great importance for the candidate countries, because
the full membership is a long-term process that requires serious economic and social reforms. Determining
which candidate is ready for full membership process has
become an area where the focus of scientific studies is.
The aim of this work is to compare the countries that
are candidate status in order to become a full member
of the European union by variables that are efficient in
determining of human development, health, education
and the socio-economic standards of them. In this process, the data up to 2014 from 2005 of the four candidate
countries such as Montenegro, Macedonia, Serbia and
Turkey in the process of full membership to the European union were dealt with. The multi objective linear
programming based on multiple period, both providing
an optimal solution and considering time dimension, by
means of tradeoffs between two or more conflicting objectives depending on the series of restrictions, was used.
As a result of, the findings weighting candidate countries in a manner that will simultaneously optimize all of
the objectives emerged. Thus, as a depending on the weighting results, a scientific approach determining which
country is close to full membership has been presented.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25627Koleksiyonlar
- Cilt.18 Sayı.2 [14]