Bilgi uçurma ile örgütsel güç oyunları arasındaki ilişki
Özet
Araştırmanın temel amacı, bilgi uçurma ile örgütsel güç oyunları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırma evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Hatay ilinin Antakya ilçesindeki resmî ilkokullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Bilgi Uçurma Ölçeği”, “Örgütsel Güç Oyunu Algı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Momentler Çarpımı korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin bilgi uçurmayı içsel, gizli ve destekçi bilgi uçurma boyutlarında yüksek; dışsal bilgi uçurma boyutunda orta düzeyde buldukları saptanmıştır. Ayrıca öğretmenlerin bilgi uçurmaya yönelik görüşlerinde cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamış; medeni durum, branş, yaş ve kıdem değişkenleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Örgütsel güç oyunlarında en yüksek ortalamanın ittifak kurma oyunu boyutunda, en düşük ortalamanın Genç Türkler oyunu boyutunda olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin örgütsel güç oyunlarına yönelik görüşlerinde branş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı; cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, yaş ve kıdem değişkenleri bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunduğu belirlenmiştir. Bilgi uçurma ile örgütsel güç oyunları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. Etik dışı olayların önlenmesi için okullarda bilgi uçurmayı teşvik edecek politikaların oluşturulması ve güç oyunları kaynaklı oluşabilecek çatışmaların öngörülebilmesi için hizmet içi eğitimlerde güç oyunlarına yer verilmesi önerilmektedir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27223Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]