dc.description.abstract | Bilgi ve iletişim teknolojilerinin Eğitim Bilimleri ile entegrasyonu sonucunda; harmanlanmış öğrenme, karma öğrenme, açık öğrenme, esnek öğrenme, bütünleşik öğrenme, uzaktan öğrenme, dağıtık öğrenme, çevrimiçi öğrenme, e-öğrenme gibi yeni kavramlar üretilmistir. Bu gelişmelere bağlı olarak sayıları hızlıca artan çevrimiçi programlar ve çevrimiçi dersler açılmaktadır. Bununla birlikte, akademik alanyazın çevrimiçi eğitimde kalite konusu üzerinde hassasiyetle durulması gerektiğini vurgulamaktadır. Kurumların çevrimiçi eğitimde tecrübe ve altyapı eksiklikleri kalite konusunu ön plana çıkarmaktadır. Bu gerçeklikten hareketle çevrimiçi eğitim alanında çalışmalar yapan eğitim kurumları çevrimiçi eğitimde kalite konusundaki belirsizlikleri gidermek amacıyla araştırmalar yapmakta, kalite güvencesini sağlamak için standartlar belirlemekte ve standartların uygulanması için kontrol mekanizmaları oluşturmaktadır. Yüz yüze eğitimdekinin aksine çevrimiçi eğitimde kalite konusunun ülkemizde yeterince ele alınmadığı alanyazın taramasından görülmektedir. Bu problem durumundan hareketle araştırma, Meslek Yüksekokullarında derslerin çevrimiçi yürütüldüğü Bilgisayar Programcılığı bölümlerinde okumakta olan ögrencilerin kalite standartlarının önem ve uygulanma durumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesine dönük olarak hazırlanmıştır. Türkiye genelinde gerçekleştirilen bu araştırmada, tekil ve ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2009-2010 ögretim yılı bahar döneminde Türkiye genelindeki devlet ve vakıf üniversitelerinin derslerin çevrimiçi yürütüldüğü Bilgisayar Programcılıgı bölümlerinde öğrenim gören 2345 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada sonuçların daha net bir sekilde ortaya çıkarılması adına örneklem alma yoluna gidilmeyerek çalışma evreni belirlenmiştir. Geliştirilen veri toplama aracı 1510 katılımcı tarafından yanıtlanmış ve %64 geri dönüş oranı sağlanmıştır. Verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından “Çevrimiçi Derslere Yönelik Kalite Standartları Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi sonucunda, katılımcıların tüm kalite standartlarını önemli gördükleri belirlenmiştir. Çevrimiçi derslerde kalite standartlarının önem durumuna ilişkin görüşlerin cinsiyet, çevrimiçi derslerin yararlı olduguna inanma durumu, çevrimiçi derslerin çalışma alışkanlıklarına uygunluğu, çevrimiçi derslerin yürütüldüğü ortamı kullanabilme yeteneği ve akademik ortalama degişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği sonucu ortaya çıkmıştır. Derslerini çevrimiçi alan katılımcıların görüşleri doğrultusunda kalite standartlarının büyük çoğunlugunun uygulandığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ancak, sayıları azımsanmayacak kadar başarısız uygulanmakta olan kalite standardının bulunduğu da üzerinde durulması gereken bir gerçektir. Çevrimiçi derslerde kalite standartlarının uygulanma durumuna ilişkin görüşlerin cinsiyet değiskeni açısından bir farklılık göstermedigi halde, çevrimiçi derslerin yararlı olduğuna inanma durumu, çevrimiçi derslerin çalışma alışkanlıklarına uygunluğu, çevrimiçi derslerin yürütüldüğü ortamı kullanabilme yeteneği ve akademik ortalama değişkenleri açısından farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çevrimiçi ders alan öğrencilerin; öğrenciye destek, öğrenme kaynakları ve ölçme değerlendirme temel alanlarını ders etkinlikleri temel alanından daha önemli gördükleri belirlenmiş ve ölçme değerlendirme temel alanının önem puanları ortalamasının, ders etkinlikleri temel alanının önem puanları ortalamasından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Çevrimiçi derslerde ölçme değerlendirme ve öğrenme kaynakları temel alanının başarılı uygulandığı, öğrenciye destek temel alanının kısmen başarılı uygulandığı ve ders etkinlikleri temel alanının başarısız uygulandığı sonucuna ulaşılmıştır. | en_US |