İşitme özürlülerin eğitiminde işitme cihazı kullanımı
Özet
Günümüzde işitme özürlülere iletişim becerilerinin kazandırılmasında işitme kalıntılarından yararlanma ağırlık kazanmıştır. İşitme kalıntısından yararlanmanın en bilinen yolu işitme cihazı kullanımıdır. Araştırmanın amacı; sağırlar okullarının ve öğrencilerinin işitme cihazı durumunu; işitme cihazının temini, okul ve aile ortamında kullanım durumunu; işitme cihazının kullanımında eğitici ve ailelerin beklenti ve yeterlik durumlarını belirlemektir. Okul ve öğrencilerin cihaz durumunu belirlemede tüm evren taranmıştır. Araştırmanın örneklemini; Ankara, Eskişehir ve Kastamonu Sağırlar Okullarından yansızlık kuralına göre seçilen 70 eğitimci ve 70 aile oluşturmuştur. Veriler anket, görüşme ve yazışma tekniği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; 27 sağırlar okulunda, 1671 kız, 2913 erkek, 4584 öğrenci öğrenim görmektedir. Okulların grup işitme cihazı, odiometre, yalıtılmış derslik sayıları yetersizdir. 1217 öğrencinin cihazı vardır. 938 öğrenci cihazını sürekli kullanmaktadır. İşitme cihazı kullanımında ailelerin ve eğitimcilerin beklentileri orta ve normal düzeydedir. Aile ve eğiticiler arasında eğiticilerin lehine anlamlı bir beklenti vardır. Ailelerin işitme cihazı kullanım yeterlilikleri orta ve düşük düzeyde eğiticilerin orta ve normal düzeydedir. Aile ve eğiticiler arasında eğiticiler lehine anlamlı bir yeterlik farkı vardır. Eğiticiler arasında işitme cihazı kullanımı tam olarak yaygınlaşmamasına karşın, derslerin bir bölümünde veya değişik türde işitme cihazından yararlananlar çoğunluktadır. Cihaz kullanan öğrencilerin çoğu cihazını aile ortamında da kullanmaktadır. Ailelerin işitme cihzı teminindeki bilgi ve yaklaşımları yetersizdir. Kamu kurum yardımından faydalanmayarak kendi olanakları ile cihaz alan aileler çoğunluktadır. Ailelerin 3/4'ü ise, işitme cihazı almanın tamamen maddiyata dayandığını ifade etmişlerdir. Eğiticilerin çoğu cihaz almaları konusunda aileleri uyarmış, ancak yarısına yakını alacakları cihazın özellikleri konusunda rehberlik edebileceğini ifade etmişlerdir. Eğiticilerin çoğunluğunun kamu kurum yardımlarından haberi vardır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3187
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]