Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÜnlü, Sezen
dc.contributor.authorYeniçeri, İsmail
dc.date.accessioned2015-04-29T14:27:15Z
dc.date.available2015-04-29T14:27:15Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.uri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/3215
dc.descriptionTez (yüksek lisans) - Anadolu Üniversitesien_US
dc.descriptionAnadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.descriptionKayıt no: 102847en_US
dc.description.abstractBu araştırma, askeri eğitimin, gençlerin sahip oldukları soma- tizasyon, obsesif-kompulsif, kişilerarası duyarlık, depresyon, kaygı, öfke, fobik anksiyete, paranoid düşünce ve psikotizm olarak adlandı- rılan psikolojik belirtilerin oluşturduğu ruhsal durumlarına etki edip etmediğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 1993 yılında Kütahya Hava Er Eğitim Tugayı'nda er- baş olmak için eğitim görecek 1972-3 celp erbaş adayları arasından, kolay ulaşılabilme ve gönüllü katılım ölçütlerine göre, yansız olarak seçilmiş 47 asker üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deneklere, eğitimle- rinin ilk günü olan 1 Eylül 1992 tarihinde SCL 90-R testi uygulanmış- tır. Daha sonra askerlik görevini, Kütahya Hava Er Eğitim Tugayı'nda erbaş olarak, 1 Kasım 1993 tarihinde tamamlayan, 47 erbaşa aynı SCL 90-R testi son kez uygulanmıştır. Her iki ölçümden elde edilen bulgu- lar karşılaştırılarak, araştırmanın sonucuna ilişkin yargılara varıl- mıştır. Erbaşların ruhsal durumlarını oluşturan psikolojik belirtilere ilişkin, erbaş eğitiminin başında ve sonunda uygulanan testler sonunda elde edilen puan ortalamaları önemli farklara rastlanmamıştır. Ortala- malar arasındaki değişim, öfke, kişilerarası duyarlık, depresyon, bunaltı ve somatizasyonda gözlenmemiştir. Erbaşların, erbaş eğitiminin başında ve sonunda ölçülen psikolojik belirtileri arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı t testi ile sınandığında, somatizasyon, obsesif- kompulsif, bunaltı, fobik bunaltı, paranoid düşünce ve psikotizm be- lirtilerindeki değişim anlamlı çıkmaz iken kişilerarası duyarlık, depresyon ve öfke belirtilerindeki değişim anlamlı çıkmıştır. Araştırma bulgularına dayanarak, askerlik eğitiminin, gençle- rin ruhsal durumlarını, öfke belirtileri dışında olumsuz yönde etkile- mediği yargısına varılmıştır. Öfke belirtilerinde gözlenen artış, er- başların gerek ruhsal gerekse de fiziken açıdan rahatsız erlerin eği- timinden sorumlu olmanın verdiği gerginliğin, askerlik sonrası evli- lik, iş bulma, vb. toplumsal sorunlarla birleşmesi sonucuna bağlan- mıştır. Öte yandan araştırma, askerlik eğitiminin, erbaşın somatizas- yon, obsesif-kompulsif, bunaltı, fobik bunaltı, paranoid düşünce, psikotizm belirtilerinde anlamlı bir değişikliğe yol açmazken, kişi- lerarası duyarlık ve depresyon belirtilerini normalden çok yüksek düzeydeyken, normale yaklaştırdığını ortaya koymuştur.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherAnadolu Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAskeri eğitimen_US
dc.subjectAskerler -- Psikoloji -- Türkiyeen_US
dc.titleAskerlik eğitiminin gençlerin ruhsal durumlarına etkilerien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpageXII, 63 y.en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster