dc.description.abstract | Ortaögretim kurumlarında ögretmenlerin denetlenmesi, değerlendirilmesi ve ödüllendirilmesi çalışmaları her yıl Aralık ayında düzenlenen sicil raporları ile gerçekleştirilmektedir. Sicil raporlarının düzenlenmesinden birinci derecede okul müdürleri sorumlu bulunmaktadır. Sicil raporları ile yapılan değerlendirmelerin ögrctmenlerin başarısını tam olarak ölçemedigi ve bu ölçümler sonunda yapılan ödüllendirilmelerin de sağlıklı olmadığı görülmektedir. Okul sisteminin en önemli ögesi olan ögretmenlerin degerlendirilmesinin ve ödüllendirilmesinin güvenilir ve geçerli ölçütlerle yapılması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görevli okul müdürlerinin öğretmenleri ödüllendirmelerine ilişkin, okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesidir.Araştırma, 2002-2003 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde bulunan 30 ortaöğretim kurumunda görevli, 24 okul müdürü ile 392 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Tarama türünde desenlenen bu araştırmada veriler, araştırma için geliştirilmiş olan "Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Ödüllendirmelerine ilişkin, Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Görüşlerini Belirleme Anketi"nin uygulanması ile toplanmıştır. Araştırmanın amacına dönük soruları yanıtlamak üzere toplanan verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bagımsız gruplar arası "t" testi ve tek yönlü varyans analizi testinden yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde "SPSS 9.0 for Windows" paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; okul müdürlerinin, ögretmenleri ödüllendirmelerine ilişkin, okul müdürlerinin görüşleri; atanma biçimleri, yöneticilikte geçirdigi süre, katıldıkları hizmet içi egitim kursu, yönetim ve teftiş konusunda makale ve kitap okuyup okumama, takdir belgesi ve maaşla ödüI belgesi teklif edip etmeme değişkenlerine göre bir farklılık göstermemektedir. Sadece okul müdürlerinin görüşlerinde teşekkür belgesi verip vermeme degişkenine göre anlamlı bir fark bulunmuştur. Okul müdürlerinin ögretmenleri ödüllendirmelerine ilişkin ögretmenlerin görüşleri; mesleki kıdem, branş, katıldıkları hizmet içi egitim kursu, yönetim ve teftiş konusunda makale ve kitap okuyup okumama, takdir belgesi ve maaşla ödül belgesi alıp almama değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Bunun yanı sıra ögretmenlerin cinsiyetlerine ve teşekkür belgesi alıp almama değişkenlerine göre görüşlerinin farklılaştığı sonuçları elde edilmiştir. Araştırma sonunda, ögretmenlerin ödüllendirilmesinde okul müdürlerinin nesnel davranışlar sergiledikleri görüşünde olmalarına karşın, degerlendirilmeler sonunda ödüllendirilmelerden etkilenen kişiler olarak öğretmenlerin, okul müdürlerinin ödüllendinnede nesnel davranışlar göstermedikIeri görüşünde oldukları saptanmıştır. Bulgulara dayalı olarak, ögretmenlerin ödüllendirilme kriterlerinin objektif hale getirilmesi, öğretmenlerin ve okul müdürlerinin denetim ve ödüllendinne konularında hizmet öncesi ve hizmet içi egitimle yetiştirilmesi, hizmet içi eğitim kurslarının çağın gereklerine göre yeniden yapılandırılması, hizmet öncesi ve hizmet içi programlarda üniversitelerle işbirliğine gidilmesi, teşekkür, takdir ve maaşla ödül belgelerinin daha sık kullanılması, maaşla ödül belgesi alacak öğretmen sayısının artırılması, ödüllendirme sisteminde okul müdürlerinin yetki alanlarının genişletilmesi konuları önerilmiştir. | en_US |