Türkiye'deki ve Hollanda'daki İngilizce öğretmenliği programlarının karşılaştırılması
Özet
Bilgi çağında, bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla ilerlemesi sonucunda bilgiye ulaşmak oldukça kolaylaşmıştır. Ancak, bilim ve teknoloji dilinin büyük ölçüde İngilizce olması nedeniyle, bu dili bilmek tüm dünya için neredeyse zorunlu duruma gelmiştir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki ve Hollanda'daki İngilizce öğretmenliği programlarını karşılaştırmaktır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'de yabancı dil öğretmenliği programı olan 26 üniversite ve Hollanda'da İngilizce öğretmeni yetiştiren 7 mesleki yükseköğretim kurumu oluşturmuştur. Türkiye'de İngilizce öğretmenliği için ortak bir program kullanılması, Hollanda'da ise İngilizce öğretmenliğİ programının uygulandığı yükseköğretim kurumu sayısının oldukça az olması nedenleriyle araştırma için evrenden örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Tarama niteliğinde bir model kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde sürekli olarak karşılaştırmalı yöntem uygulanarak veriler kategorilere ayrılmış ve karşılaştırma çizelgeleri ile gösterilmiştir. Araştırma sonunda, İngilizce öğretmenliği programlanna giriş için adayın Türkiye'de liseyi bitirdikten sonra ülke düzeyinde yapılan ÖSS ve YDS'ye girip başarılı olması gerektiği, Hollanda'da ise ortaöğretim diplomasına sahip olması ve 21 yaşından küçük olmasının yeterli olduğu ortaya çıkmıştır. İngilizce öğretmenliği programı içeriğinin Türkiye'de alan bilgisi ağırlıklı, Hollanda'da ise öğretmenlik meslek bilgisi ağırlıklı olduğu belirlenmiştir. Derslerin öğretiminde Türkiye'de yoğun olarak öğretmen merkezli bir yaklaşım benimsenirken, Hollanda'da yoğunlukla öğrenci merkezli ve etkileşimli yaklaşımlar benimsenmektedir. Sonuç olarak, Türkiye'de uygulanan İngilizce öğretmenliği programının Hollanda'dakinden giriş koşulları, içeriğin belirlenmesi, içerik kategorilerinin ağırlıkları, öğretim yaklaşımları, okul uygulama çalışmaları kapsamında yer alan dersler ve genel bitirme koşulları yönlerinden farklılaştığı; amaçları, içerik kategorileri, içeriğin düzeni, öğretim yöntem ve teknikleri, öğretim araç ve gereçleri, uygulama okulu ile uygulama öğretmenin seçim ölçütleri, uygulama çalışmalarında yer alan kişilerin görev ve sorumlulukları ve öğrenci başarısını değerlendirme araçları yönlerinden ise Hollanda'da uygulanan programa tam olmamakla birlikte belli ölçüde benzediği yargısına varılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3349
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]