Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi
Özet
Gelişen dünyada toplumların sürekli ve hızlı bir değişim sürecini sağlayacak insangücünü yetiştirme görevini eğitim kurumları üstlenmiştir. Eğitim kurumları öğrencileri yaşadığı topluma yararlı ve sorumlu yurttaşlar yetiştirmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda, ilköğretim okullarında Sosyal Bilgiler dersinin çocuğun toplumsallaşmasını ve iyi bir yurttaş olmasını sağlamada önemli bir işlevi yerine getirdiği söylenebilir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim altıncı sınıfta Sosyal Bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisini belirlemektir. Deneme modellerinden "öntest-sontest kontrol gruplu model"e göre desenlenen araştırma, 2005-2006 öğretim yılı güz döneminde Eskişehir 24 Kasım İlköğretim okulunda deney ve kontrol grubu olarak belirlenen 6-A ve 6-B sınıflarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla öğrencilerin denkleştirilmesinde kullanılmak üzere bir anket formu, öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenilenlerin hatırda tutma düzeyini ölçecek bir başarı testi, Sosyal Bilgiler dersinin güncel olayların kullanımına göre işlenebilmesi için ders planları, ders notları, sınıf içi etkinlikler için öğretim materyalleri, aynca öğrencilerin güncel olayların kullanımına ilişkin görüşlerini almaya yönelik bir soru geliştirilmiştir. Araştırmayla ilgili istatistiksel çözümlemelerde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Grupların ortalama puanları ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmıştır. Grup içi ve gruplararası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve anlamlılık düzeyi olarak .05 güven düzeyi benimsenmiştir. Yapılan veri çözümlemelerinden sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Sosyal Bilgiler dersinde, güncel olayların kullanımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. 2. Sosyal Bilgiler dersinde, güncel olayların kullanımının uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin hatırda tutma düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. 3. Öğrencilerin güncel olayların kullanımına ilişkin görüşleri olumlu yöndedir. Öğrenciler güncel olayların kullanımının kalıcı ve zevkli öğrenme sağladığını, Dünyada ve Türkiye'de yaşanan gelişmeleri öğrenerek düşünme becerilerinin geliştiğini belirtmektedirler.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3358
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]