dc.description.abstract | Bu araştırma ile ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin ne olduğu ve toplam kalite yönetimi yönelimlerinin cinsiyet, görev, branş, yaş, hizmet içi eğitim, toplam hizmet süresi, öğretmenlik kıdemi, görev yaptıkları toplam okul sayısı ve sendika üyeliği değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Betimsel nitelikte tarama modelinde desenlenen araştırma, 2005-2006 öğretim yılı Güz döneminde Siirt il merkezindeki tüm ilköğretim okullarında görev yapan 935 yönetici, sınıf ve branş oğretmeninden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilmiş olup, evrenin % 68,98'nden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmada, araştırmanın bağımlı değişkeni olanilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerini belirlemek için Bayrak ve Ağaoğlu (1998a) tarafından geliştirilmiş olan veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasında, yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin belirlenmesinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Çözümleme sonucunda farkın anlamlı çıkması durumunda farkın kaynağını bulmak için LSD (Least Significant Different) çoklu karşılaştırma testinden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlemeleri "SPSS11.0 for Windows" paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimlerinin olumlu olarak nitelendirilen "gelişimci yönelimli" oldukları saptanmıştır. Araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenlerin görev, yaş, hizmet içi eğitim, toplam hizmet süresi değişkenlerine göre toplam kalite yönetimi yönelimleri arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Bunların bireylerin sahip oldukları farklı deneyim, eğitim ile yetki ve sorumluluktan kaynaklandığı düşünülmektedir. Elde edilen bulgulara dayanarak, ilköğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetimine ilişkin "gelişimci yönelimli" olmaları nedeniyle; bu yönelime sahip olanların okulun büyümesinde, değiştirilip, geliştirilmesinde, kişiler arası olumlu ilişkilerin yaratılmasında, yenilikçi düşüncelere açık olmalarında, verilen eğitimin niteliğin arttırılmasında kısacası olumlu yöndeki hedeflere ulaşılmasında önemli gizil güçlere sahip olduklarını söylemek mümkündür. | en_US |