dc.description.abstract | Okulöncesi dönemi kapsayan 0-6 yaş, çocukların hızlı gelişim gösterdikleri kritik bir dönemdir. Bu dönemde edinilen deneyimlerin, çocuğun daha sonraki yaşamında etkili olması, onun eğitimine olabildiğince erken başlanmasını gerekli kılmaktadır. Bu yönüyle, ailede verilen okulöncesi eğitimin yanında, kurumlarda verilen okulöncesi eğitim de büyük önem taşımaktadır. Okulöncesi eğitim kurumlarında, çocuklarda istenilen davranışların kazandırılması için hazırlanmış okulöncesi eğitim programları uygulanmaktadır. Bu programlarda, çocukların gelişim alanlarını destekleyen çeşitli etkinliklere yer verilmektedir. Bu etkinliklerden biri de serbest zaman etkinlikleri içinde yer alan; çocukların ilgi ve istekleri doğrultusunda oyunlar oynadıkları ilgi köşelerinde oyun etkinlikleridir. Okulöncesi eğitim ortamlarının zengin uyarıcılı fiziksel ortamını oluşturan ilgi köşeleri, çocukların gelişimleri, yeni ve özgün ürünler oluşturmaları ve yaratıcılığa yönelmelerinde önemli işlevler görmektedir. İlgi köşelerinin bu işlevleri yerine getirebilmesi ise, çocukların ilgi ve isteklerini karşılayacak nitellikte olmasına bağlıdır. Bu araştırmada, okulöncesi öğrenime devam eden çocukların tercih ettikleri ilgi köşeleri ve tercih etme nedenleri hakkında öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma; 2005-2006 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 113 ilköğretim ve 8 bağımsız anaokulunda görev yapan 215 okulöncesi öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmenlerin, okulöncesi öğrenime devam eden çocukların tercih ettikleri ilgi köşeleri ve tercih etme nedenlerine ilişkin görüşlerini almak amacıyla 3 bölüm ve 15 sorudan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Ankette, 10 kapalı uçlu sorunun yanında 5 tane de açık uçlu soruya yer verilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde kapalı uçlu sorulardan elde edilen nicel veriler için sayı ve yüzde, açık uçlu sorulardan oluşan nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmenlerin sınıflarında ilgi köşelerini genellikle bulundurdukları, çocukların ilgi köşelerini tercihlerinde malzeme sayısının yeterli ve ilgi çekici olmasının, sık sık değişikİik yapılmasının etkili olduğunu göstermektedir. Tüm çocukların ilgi köşelerinde oynamaktan hoşlandıkları ancak, kız ve erkek öğrencilerin tercihlerinde anlamlı bir farklılık bulunduğu görülmüştür. Öğretmen görüşleri doğrultusunda, öğrencilerin ilgi köşelerini tercih etme nedenlerinin başında öğrencilerin kendi tercihleri, öğretmen yönlendirmesi ve malzeme sayısının yeterli olmasının geldiği görülmüştür. | en_US |