Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri
Özet
İlköğretim okullarında öğrenciler; sanat yolu ile kendilerini anlatma, sanatın değerini anlama, yaratıcı düşünme, görsel okuma, estetik bilinç kazanma olanağı elde ederler. Sanat yoluyla eğitim çağdaş eğitimin bir parçasıdır. Bireyin sanat yoluylaeğitimi sırasında yaratıcı gücünün ortaya çıkarılması ve bu güçle estetik bir çevre oluşturabilmesi gerekir. Tüm bu yetilerin oluşumu için eğitim süreci içinde temel uygulama alanlarından biri eski adıyla Resim-iş yeni adıyla Görsel Sanatlar dersidir. Çağdaş toplumların temel taşları olan insanların niteliklerini artırmak için sanat alanında ortaya konulan eğitim-öğretim etkinliklerinin yeniden düzenlenmiş hali olan Görsel Sanatlar Dersi Programı 14.05.2005 tarih ve 192 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararıyla yayımlanmıştır. Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin görüşleri ve çözüm önerileri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma tarama modelinden yararlanılarak 2006/2007 Öğretim Yılında Afyon Karahisar İlinde, 22 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, öğretmen görüşlerinin derinlemesine ortaya çıkarılması amacıyla, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilen bulgular sayısallaştırılarak sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğretmenler görsel sanatlar dersinin çocukların kendilerini ifade etmesini sağladığını, yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini geliştirdiğini dile getirmişlerdir. Öğretmenlerin programın öğrenme alanlarına ilişkin görüşleri ise öğrenme alanlarının zor ve ayrıntılı olduğu ancak, öğrenme alanlarının hayal gücünügeliştirmeye uygun olduğu ve renklerle ilgili konuları kavratma konusunda yeterli olduğu yönündedir. Öğrenme-öğretme sürecinde yapılan etkinliklere ilişkin olarak öğretmenler boya etkinlikleri ile renk çalışmalarına yer verdiklerini, ayrıca bu konuda görüş bildiren öğretmenler lavi, baskı, mürekkep, guaj boya, natürmort ve vitray ilgili etkinliklerin tam bilmediklerini de dile getirmişlerdir. Değerlendirme sürecinde yapılan etkinliklere ilişkin görüşü alınan öğretmenler değerlendirmeyi sürecedayalı olarak gerçekleştirdikleri yönünde görüş bildirmişlerdir. Görsel sanatlar dersinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğretmenler dersin önemsenmediğini ve ders saatinin yetersiz olduğunu ifade ederken, çözüm önerilerinde ise ders saatinin arttırılması gerektiği, bu derse branş öğretmenlerinin girmesi gerektiğini vurgulamışlardır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3374
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]