dc.description.abstract | Bu araştırmanın genel amacı, sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları öğrenme stilleri ile kullandıkları bilişüstü öğrenme stratejilerini belirleyerek, hangi öğrenme stiline sahip sınıf öğretmenlerinin hangi bilişüstü öğrenme stratejilerini kullandıklarını ortaya koymaktır. Araştırma, tekil ve ilişkisel tarama modellerinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda, araştırmanın evrenini Türkiye'deki tüm illerde görev yapan sınıföğretmenleri oluşturmuştur. Çalışma evrenini ise, Uşak il merkezinde bulunan 40 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 464 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin kişisel özelliklerini belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu”, sahip oldukları öğrenme stillerini belirlemek için “Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri” ve kullandıkları bilişüstü öğrenme stratejilerini belirlemek için ise “Bilişüstü Öğrenme Stratejileri Belirleme Ölçeği” kullanılmştır. Araştırmada yanıt aranan sorulara yönelik olarak toplanan verilerin analizi aşamasında, sayı ve yüzdelerden, sayısal karşılaştırmalar için kay kare testinden, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamalarından, t testinden ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. ANOVA testinde grup varyanslarının eşit olduğu durumlarda, karşılaştırmalardaki farklılığın kaynağını bulmak için LSD (Fishers's Least Significant Difference) testi, grup varyanslarının eşit olmadığı durumlarda ise Dunnett C testi kullanılmıştır. Yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0 (Statistical Package for the Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. BiliGüstü Öğrenme Stratejileri Belirleme Ölçeğinin geliştirilme sürecinde ise LISREL 8.51 (Linear Structural Relations) programı kullanılarak yapısal eşitlik modelinin uygulama alanı olan doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Araştırma sonunda, sınıf öğretmenlerinin çoğunun dönüştürücü öğrenme stiline sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca, sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları öğrenme stillerinin yaş gruplarına göre farklılaşırken, cinsiyete, mezun olunan okula ve alana özgü yayınları takip etme durumuna göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, sınıf öğretmenlerinin planlama stratejilerini, izleme stratejilerini ve duyuşsal stratejileri yoğun olarak kullandıkları, değerlendirme stratejilerini ise daha az kullandıkları belirlenmiştir. Yine, sınıf öğretmenlerinin kullandıkları bilişüstü öğrenme stratejilerinin yaş gruplarına, mezun oldukları okullara ve alana özgü yayınları takip etme durumlarına göre farklılaşırken, cinsiyete göre farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Bunların yanısıra, uyum sağlayıcı öğrenme stiline sahip sınıf öğretmenlerinin planlama stratejilerini ve duyuşsal stratejileri, özümleyici öğrenme stiline sahip sınıf öğretmenlerinden daha çok kullandıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak araştırmada, sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları öğrenme stilleri ile kullandıkları bilişüstü öğrenme stratejilerinden özellikle planlama stratejileri ve duyuşsal stratejiler arasında bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. | en_US |