Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde (KOBİ) insan kaynaklarının geliştirilmesine yönelik eğitim etkinliklerinin incelenmesi
Özet
Toplumsal değişime ayak uydurabilmenin ve başarılı olabilmenin yolu yaşamboyu öğrenmeden geçmektedir. İş yasamında çalışanlar da görevlerini daha iyi bir biçimde yerine getirebilmek ve yeterliklerini artırabilmek için öğrenmeye devam etmeye mecburdurlar. Hem çalışanlar hem de işverenler başarılı bir çalışma yaşamı için eğitime ve sürekli mesleki gelişime önem vermek zorundadırlar. Türkiye’de Kurulu işletmelerin neredeyse tamamına yakınını küçük ve orta ölçekli işletmeler, bir baska deyişle KOBİ’ler oluşturmaktadır. Küresellesen pazarlarda rekabet etmede zorlanan KOBİ’lerin gerçekte tek çareleri iyi eğitim almıs çalışanlar istihdam etmek ve onların mesleklerinde gelişmelerine yardımcı olmaktır. Bu araştırmanın amacı, KOBİ’lerdeki insan kaynakları geliştirme (eğitim) etkinliklerinin durumunu ortaya çıkarmaktır. Bu amaca dayalı olarak su sorulara yanıt aranmıstır: • KOBİ’ler insan kaynaklarının egitim gereksinmelerini belirlerken ne tür yollar izlemektedirler? • KOBİ’lerdeki insan kaynaklarının eğitim gereksinmeleri nasıl karşılanmaktadır? • KOBİ’lerde egitim sonrası öğrenme ürünleri nasıl değerlendirilmektedir? • KOBİ’lerde insan kaynaklarının egitim gereksinmelerinin belirlenmesinde karşılaşılan olası sorunlar nelerdir? • KOBİ’lerde insan kaynaklarının eğitim gereksinmelerinin karşılanmasında karşılaşılan olası sorunlar nelerdir? • KOBİ’lerde eğitim sonrası öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde karşılaşılan olası sorunlar nelerdir? Bu araştırma ile KOBİ’lerdeki insan kaynakları geliştirme (eğitim) etkinliklerinin durumunun ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Tarama türünde nitel arastırma deseni kapsamında gerçekleştirilen araştırmanın evrenini Eskisehir ilinde çesitli imalat sektörlerinde faaliyet gösteren 580 KOBİ ve bu isletmelerde görev yapan insan kaynakları sorumluları oluşturmuştur. Çalışma evreninden örneklem alınarak araştırma 29 KOBİ üzerinde yürütülmüstür. Arastırmanın verileri yarı yapılandırılmıs görüşmeler ile toplanmıstır: Araştırmada elde edilen tüm bu sonuçlara dayalı olarak, KOBİ’lerde öğrenme durumlarının, bir başka deyisle egitim etkinliklerinin program geliştirme bakış açısına uygun olmayan biçimde gerçekleştirildigi, gereksinme belirleme çalışmalarının yeterince yapılmadıgı veya eğitim sağlayan kuruluşların ilan yoluyla önerdigi eğitim programlarına personellerini gönderdikleri ortaya çıkarılmıştır. Buna ek olarak öğrenme ürünlerinin degerlendirmesine yönelik sistematik bir sürecin olmadıgı belirlenmiştir. Sonuç olarak tüm bu sorunların KOBİ’lerde insan kaynağı gelistirme uzmanı olmamasından ya da bu bölümün örgüt seması içinde var olmamasından kaynaklandığı yargısına ulaşılmıştır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]