Soyut sanatın çağdaş Türk resmine etkisi
Özet
Soyut sanat "dış dünyaya ait nesneleri, yani reel formları ve reel objeleri yansıtmayan" sanattır. Soyut sanatta formu yaratan renktir, form da anlatıcı değildir. Bir şeyi tasvir etmez. Empresyonistler, duygular dünyasını; Kübistler ise, nesne kavramlarının akılcı soyutlamasını yansıtmışlardı. Bu soyutlamalan yetersiz bulan Kandinsky ve Mondrian gibi sanatçılar nesnelerin kavramlarını da ekleyerek soyut olan bir sanat anlayışını kurarlar. Avrupa’da ortaya çıkan soyut sanat, Batılılaşma hareketiyle birlikte Türk sanatına da yansımıştır. D Grubu ile gelen özgür biçimlendirme ve Batı sanatı ile bütünleşme anlayışı, Türk resmine soyut konuları getirmiştir. Sanatçılar, Çağdaş Türk Resim Sanatı çerçevesi içinde soyut sanatı başarılı bir çaba içinde gerçekleştirmişler; bir kısmı soyutlamaya giderken, bir kısmı da non-figüratif anlayışta çalışmalar yapmışlardır. Zeki Faik İzer, Ferruh Başağa, Refik Epikman, Sabri Berkel, Abidin Elderoğlu, Cemal Bingöl, Nejad Devrim, Haşan Kavruk, Selim Turan, Adnan Turani, Adnan Çöker, Lütfü Günay gibi sanatçıların başı çektiği bu çalışmaların çoğu "soyut”, "soyutlama", “kompozisyon" adlannı taşımaktadır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3584
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [157]