dc.description.abstract | "Dada ve Günümüze Etkileri" konulu bu araştırma tezi üç bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerde yer alan konularda, Dada sanatını doğuran koşullar, akımlar ve Dadanın doğurduğu, etkilediği akımların zaman içindeki gelişimleri üstünde durulmuştur. Birinci bölümde, Romantizmden Dadaya olan sanatsal ve toplumsal koşullardaki gelişmeler üstünde durulmuştur. Dadayı tekbaşına ele alarak onun oluşumunu felsefesini anlamak mümkün olmamaktadır. Dadayı anlamak özellikle Fransız devrimi sonrası gelişen toplumsal hareketlerin ve sanatsal hareketlerin incelenmesiyle, kavranılmasıyla mümkün olabilir. İkinci bölümde Dada incelenirken, onun modern sanat içindeki önemi üstünde durulmuştur. Dadanın ortaya çıkışıyla birlikte, sanat terimi, gösteri, yürüyüş, dinleti, kabare, sirk ve bunun gibi benzeri öğeleride içerecek biçimde genişlemiş, eski anlamından daha farklı bir görünüm kazanmıştır. Bunu belirleyebilmek, geleneksel sanata karşı tepki olarak ortaya çıkan sanatsal dönüşümleri irdelemekle mümkün olabilir. Araştırmanın üçüncü bölümünde, 1950 lerden sonra gelişen Yeni Dada, Happening ve Kavramsal sanat üstünde durulmuştur. Dadanın Yeni Dadaya etkisi, Dada ve Yeni Dada da, yapılan ve yapılmak istenilen belli noktalarda birbirinden ayrılsa bile, kuralların kuralsızlığı yönüyle istenilen herşeyin sanat yapıtına dönüştürülebileceği noktasında birleştiği görülmüştür. Kavramsal sanat ve Happeninig diye anılan kültürel yaşamı siyasal bilinçle kaynaştırmaya yönelik estetik eylem ve gösteriler Dadanın yapmış olduğundan farklı görülemeyeceğinden, Dada konusunun ele alınması gerekli görülmüştür. Yeni Dada, Kavramsal sanat, Happening (olayları) incelenirken oluşumlarının anlaşılması için Dadanın özümsenmesinin gereği açıkça görülebilir. Bugünkü yaşam üslubunun oluşturulmasını, yaşama karışan ve ona biçim veren Dada hareketinin çabası sağlamıştır denebilir. | en_US |