Türkiye'de eğitim fakülteleri resim-iş öğretmenliği programlarının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri
Özet
Bu araştırma ile Türkiye'de Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dallannda görev yapan öğretim elemanlannın, Türkiye'de Resim-İş Öğretmenliği Programlannın Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara ve bu sorunlann çözümüne ilişkin görüşlerinin belirlenmesi; belirlenen sorunlara çözüm önerileri getirilmesi ve öğretim elemanlannın Resim-İş Öğretmenliği Programlannın Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlara ilişkin görüşlerinin kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Ayrıca, sanat eğitiminin dolayısı ile resim-iş eğitiminin genel eğitim içerisindeki yeri ve gerekliliğinin de önemsenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen araştırma, 2001-2002 Eğitim-Öğretim yılında Türkiye'de 21 Üniversitenin Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalında görev yapan 323 öğretim elemanı üzerinde gerçekleştirilmiş olup evrenin % 79.9'undan kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen, bir ve ikinci bölüm toplam 33 maddeden, üçüncü bölüm Resim-İş Öğretmenliği Programlannda uygulanan 18 dersin saat, içerik ve içeriğin uygulanmasının yeterli görülüp görülmemesine yönelik 'Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Anketi 'nde toplanmıştır. Araştırmada, verilerin çözümlenmesi aşamasında, araştırma amaçlan doğrultusunda, frekans, yüzde ve non parametrik istatistik tekniklerinden kay kare (X2) den yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerinde .05 anlamlılık düzeyinin kullanıldığı araştmnada, çözümlemeler "SPSS ıo for Windows" paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştmnada elde edilen bulgulara göre, ankete katılan resim-iş öğretrnenliği anabilim dallarında görevli öğretim elemanlarının kendi kişisel özelliklerine ilişkin görüşlerinde; yabancı dil seviyesi orta düzeyde olanların büyük çoğunlukta olduğu, panel, seminer ve konferans sayısı hiç olmayan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu, yurtiçi ve yurt dışı makale, kitap ve ödül sayısı hiç olmayan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu sonuçlarına varılmıştır. Öğretim elemanlarının Türkiye'de eğitim fakülteleri resim-iş öğretrnenliği anabilim dalları ve karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşlerinde ise resim-iş öğretrnenliği anabilim dallarına özel yetenek sınavı ile öğrenci alınırken pek çok sorunla karşılaştıkları, bazı resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına ait sanat galerilerinin ve kütüphanelerin olmadığı oysa sanat galerisi ve kütüphanelere ihtiyaç duyan öğretim elemanlarının çoğunlukta olduğu, ikili eğitimden kaynaklanan pek çok sorunların olduğu, resim-iş öğretmenliği anabilim dallarına ayrılan bütçenin ve fiziki mekanların yetersiz olduğu, çoğu resim-iş öğretmenliği anabilim dallarının teknolojik açıdan ve öğretim elemanı sayısı açısından yetersiz olduğu, öğretim elemanlarının branşlaşmasının çok gerekli olduğu ve resim-iş öğretmenliği anabilim dallarından mezun olan öğrencilerin öğretmen olabilme düzeylerinin yetersiz olduğu sonuçlarına varılmıştır.Öğretim elemanlarının, Türkiye'de eğitim fakülteleri resim-iş öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan branş derslerin saat, içerik ve içeriğin uygulanabilme düzeylerine ilişkin görüşlerinde de genelolarak Desen dersinin saat olarak çok yetersiz, içerik ve içeriğin uygulanabilme düzeyinin ise yetersiz olduğu, Temel Tasarım, Ana Sanat Atölye ve Seçmeli Sanat Atölye derslerinin saat ve uygulanabilme düzeylerinin yetersiz olduğu sonuçlarına varılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3673
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [33]