Pop sanat resimlerinde ileti-alıcı ilişkisi
Özet
20. yüzyıl iletişim teknolojisinin olağanüstü geliştiği bir dönemdir. Kapitalist üretim ilişkileri bu araçlardan yararlanarak daha güçlü, daha etkili biçimde varlığını sürdürmüştür. Kapitalizm ülke sınırları içinde ve dışında, eğitim kurumlarıyla ve kitle iletişim araçlarıyla insanları, pazarın tüketicisi/alıcısı kılmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla her türlü kültürel iletiden yararlanarak bir "bilinç endüstrisi" yaratmış, bu arada sanatı da bu düşünceyle kullanmaya çalışmıştır. Pop Sanat bütünüyle böyle bir istemin ürünü olan bir sanat hareketidir. Bu araştırmada, Pop Sanat'ın ileti düzeyindeki verilerinin genel anlamda alıcı tarafından nasıl algılanıp, değerlendirildiği sorusuna yanıt aranmıştır. Bu amaçla iletinin ve alıcının tavrını belirlemede roloynayan ve akımın oluşumunu hazırlayan 20. yüzyıldaki Amerika ve Avrupa'daki teknolojik, ekonomik ve kültürel gelişmeler incelenmiş ve bu gelişmelerin Pop Sanat'a etkileri saptanmıştır. incelemede betimsel yöntem uygulanarak, kaynak taraması yoluyla öne sürülen tez çözümlenmeye çalışılmıştır . Yapılan incelemede Pop sanatçıların ürettikleri sanat eserleri aracılığıyla kapitalist sistemin işlerliğine katkı sağlayacak iletileri alıcıya ulaştırmada aracı rolünü üstlendikleri görülmüştür. Bu eserler bir anlamda ele aldıkları nesnelerin ve konuların reklamlarını yapmışlar, böylece reklam sektöröne bilmeden veya bilerek katkıda bulunarak insanları tüketime yönlendirmişlerdir. Pop Sanat iletişim teknolojisinden faydalanarak öncelikle Amerika başta olmak üzere inglitere ve Avrupa' da geniş bir alanda etkinlik göstermiş, yaşandığı yıllarda sinemayı, edebiyat, reklamcılığı, modayı etkilemiştir. Bu amaçla Pop Sanat eserlerinden alınan 18 eser üzerinde yapılan incelemeler sonucunda, eserlerin alıcıya yönelik iletilerinin olduğu ve bu iletilerin içeriklerinin de çağdaş yaşamın günlük sıradan konularından (tüketim, seks, teknoloji, iletişim, reklam imgeleri...) oluştuğu saptanmıştır. Araştırmada ileti ve alıcının ilişkisinin çözümlenmeye çalışıldığı eser sayısı 18 yapıtla sınırlandırılmıştır. Pop Sanat'la ilgili yeni araştırmaların yapılması, ele alınan eserlerin yanısıra diğer Pop Sanat eserlerinin incelenmesi ile daha kapsamlı bilgilere ulaşılması da olanaklıdır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3676
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [157]