Anne babaların durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile zihinsel engelli çocuğun kişisel uyum düzeyi arasındaki ilişkiler
Özet
Bu araştırma, anne ve babaların durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile zihinsel engelli çocukların kişisel uyum düzeyleri arasındaki ilişkileri belirmeye yönelik, ilişkisel tarama modelli bir çalışmadır. Araştırmada, zihinsel engelli çocukların kişisel uyum düzeyleri özgüven (1982) tarafından geliştirilen Hacettepe kişilik envanteri (HKE) ile, anne ve babaların durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ise spielberger (1975) tarafından geliştirilen durumluk ve sürekli kaygı envanteri (DSKE) ile ölçülmüştür. HKE'nin kişisel uyum alt ölçeklerinde bireyin kişisel uyum düzeyini belirlemeye yönelik 80 madde bulunmakdır. DSKE'de ise bireyin, durumluk kaygı düzeyini belirlemek amacı ile 20, sürekli kaygı düzeyini belirlemek amacı ile 20 olmak üzere toplam 40 madde yer almaktadır. Araştırmanın örneklemi, 1993-1994 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde bulunan Edebali, Gazi, Mithatpaşa, Murat Atılgan, Reşat Benli ve Ziyagökalp ilkokulları bünyesindeki alt özel sınıf- lara devam eden 40 zihinsel engelli çocuk ile bu çocukların, anne (40) ve babaların (40) oluşmuştur. Bu araştırmada, zihinsel engelli çocukların anne babaları- nın durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile zihinsel engelli çocuk- ların kişisel uyum düzeyleri arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir desenden yararlanılmıştır. Bu amaçla, önce zihinsel engelli çocukların anne-babalarına ayrı ayrı DSKE'nin durumluk ve sürekli kaygı ölçekleri uygulanarak, anne-babaların durumluk ve sürekli kaygı puanları elde edilmiştir. Daha sonra ise, zihinsel engelli çocuklara HKE'nin kişisel uyum alt ölçekleri uygulanarak, zihinsel engelli çocukların kişisel uyum puanları elde edilmiştir. Araştırmanın amaçlarında yer alan soruların yanıtlanabil- mesi amacı ile, anne-babaların DSKE'nin durumluk ve sürekli kaygı ölçeklerinden elde etmiş oldukları puanlarla, zihinsel engelli çocukların HKE'nin kişisel uyum Alt ölçeklerinden elde etmiş oldukları kişisel uyum puanları arasındaki korelasyonlar her grup için ayrı ayrı hesaplanmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3770
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [227]