The Effect of identifying anaphoric reference to the answers of comprehension questions in a given text in English lessons
Özet
Bu çalışma İngilizce okuma parçalarındaki art gönderimlerin belirlenmesini ve bundan yararlanarak kavrama sorularında öğrencilerin ne kadar başarılı olduklarını saptamayı amaçlamıştır. Bu çalışma Hoca Ahmed Yesevi Lisesinin birinci sınıfına devam eden elli öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir: Katılımcıların yirmibeşi deney grubunda, diğer yirmibeşi ise kontrol grubundadır. Anadolu Üniversitesi Hazırlık Okulu'ndan alınarak uygulanan seviye tespit sınavı (placement test) yoluyla öğrencilerin İngilizce bilgi düzeyleri "orta" olarak saptanmıştır. Ayrıca bu araştırmada kullanılan okuma parçalarının alındığı Milli Eğitim Bakanlığı onaylı ders kitabı da öğrenci seviyesini orta olarak belirtmiştir. Çalışmada verileri toplayabilmek için, deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin İngilizce ders kitabından seçilmiş, anlatım ve karşılıklı konuşma biçiminde iki ayrı metin kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrenciler uygulanan ön-test'ten sonra eğitim için verilen metinler içerisinde geçen adılları işaretlerne (marking) yöntemi kullanarak belirgin hale getirmişlerdir. Bu adımın amacı bu adıllar ile göndergelerin metin içinde birbirlerine olan uzaklıklarını saptayarak anlam ilişkilerini daha kolay kurmalarını sağlamaktır. Daha sonra öğrencilerden parçaların kavrama sorularını yanıtlamaları istenmiştir. Uygulanan ön-test'te öğrencilerin İngilizce dersinde kullandıkları English Course for Turks adlı kitaptan seçilen anlatım ve karşılıklı konuşma tarzı iki ayrı metin kullanılmıştır. Bu parçalarda geçen art gönderimlerin anlam ilişkilerinin öğrenciler tarafından anlaşılıp anlaşılmadığının tespiti için her iki parçada da yirmişer soru sorulmuştur. Deney ve Kontrol gruplarına uygulanan ön-test'ten sonra, deney grubuna aynı ders kitabından, programdaki sırasına uygun olarak seçilen her iki tip metin türü eğitim amaçlı kullanılmıştır: Parçalar içerisindeki art gönderimler işaretlerne yöntemi, yardımı ile bulunmuş, kavrama soruları yanıtlanırken bunlar dikkate alınmıştır. Ayrıca bu gruptaki öğrenciler her okuma parçasından sonra verilen cevapların hangisinin doğru olduğunu nedenleri ile tartışmışlardır. Öğrencilerin cevap kağıtları daha sonra araştırmacı tarafından toplanmıştır. Kontrol grubu öğrencileri ise aynı parçaları okuduktan sonra kavrama sorularını yanıtlamışlardır. Bu grupta öğrenciler art gönderimleri irdelememişlerdir. Dört haftalık, onaltı ders saati, uygulamanın ardından her iki gruba da son-test verilmiştir ve katılımcılardan toplanan yanıt kağıtlarının çözümlemesine göre, deney grubunda olan öğrenciler her iki farklı metnin ön ve son test uygulamaları arasında bir ilerleme kaydetmişlerdir. Deney grubunun sonuçları incelendiğinde öğrencilerin verdikleri doğru yanıt sayısı artmıştır. Sonuçlar kıyaslandığında deney grubu öğrencilerinin ön-test skorlarının aritmetik ortalaması 54, 28 iken kontrol grubunun 55, 04'tür. Son-test sonuçlarında ise deney grubunun son-test skorlarının aritmetik ortalaması 71, 32 iken kontrol grubunun aritmetik ortalaması 63, 80'dir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4154
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]