Anadolu Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu İngilizce hazırlık programında yazılı anlatım becerilerini ölçmede kullanılabilecek bir ölçeğin geliştirilmesi üzerine bir çalışma = A study on developing a writing assessment profile for English preparatory program of Anadolu University School of Foreign Languages
Özet
Yabancı dil eğitiminde yazılı anlatım becerilerinin güvenilir ve tutarlı ölçümü eğitim kurumları için çoğu zaman problemli olmuştur. Bu tip ölçümlerde öznel değerlendirmenin, yani insan faktörünün değerlendirme sürecine daha fazla girmesiyle notlayıcı tarafından verilen notların güvenilirliği ve hangi kriterlere uygun verildiği daha çok sorgulanır hale gelmiştir. Yazılı anlatım notlayıcılarının kendi aralarında, hatta kendi notlamaları arasında doğabilecek olası tutarsızlıklar, öğrencilerin eğitim kurumuna olan güvenini azaltırken, her eğitim sürecinde yapılması gereken öğrenci (ve dolayısıyla program) başarısını belirleyici değerlendirmeleri de tehlikeye atar. Bu durumu dikkate alarak, yabancı dil eğitimi veren kurumlarda yazılı anlatım becerilerini ölçmede yaşanan bu problemleri en aza indirgemek amacıyla uzun bir süredir yazılı anlatım değerlendirmelerinde güvenirliği arttırıcı çalışmalar yapılmakta ve yeni ölçüm araçları geliştirilmektedir. Ancak, hazırlanan bu araçların geliştirme aşamasında kullanılacakları eğitim kurumlarının isteklerine cevap verecek tarzda desenlenmeleri ve güvenirlik derecelerinin buna göre belirlenmesi, yabancı dil eğitimi veren başka kurumların bu araçları kullanmalarına engel olmaktadır, çünkü çoğu zaman başka eğitim programlannda aranılan kriterler ölçektekileri tutmamakta, ölçekte revizyona gidilmekte, bu durum da orijinal ölçeğin güvenirliğini önemli ölçüde azaltmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada, her eğitim kurumunun halihazırda kullandıkları ölçeklerin güvenirlik düzeylerini belli aralıklarla ölçtürmeleri ve yetersiz sonuçlar aldıklar takdirde kendi program ve öğrenci profiline uygun güvenirliği kanıtlanmış ölçekler geliştirmesi ve bunları kullanmasının daha iyi olabileceği fikriyle, Anadolu Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programı yazılı anlatım sınavlarını değerlendirmede kullanılan ölçeğin güvenirliğinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu maksatla, bu okulda daha önce yapılmış bir yazılı anlatım sınavından 3 ayn başarı seviyesinde (iyi-orta-kötü) toplam 50 kağıt seçilmiş ve bunlar o okulda çalışan ve yazılı anlatım değerlendirmesinde en az 3 yıl deneyimli 10 hocaya yine bu okulda kullanılan bütünsel performansı ölçücü tipte bir kriterle birer ay arayla iki kere okutulmuştur. Elde edilen sonuçları okuyucuların kendi aralarında ve kendi okumaları arasındaki tutarlılıkları göz önüne alınarak güvenirlik hesaplamaları yapılmış ve sonuçların düşük çıkması nedeniyle yeni bir ölçek geliştirilmiştir. Analitik tipte hazırlanan bu yeni ölçekle aynı kağıtlar aynı hocalara yine birer ay arayla okutulmuş ve elde edilen sonuçların okuyucuların kendi aralarında ve kendi okumaları arasındaki tutarlılıklar göz önüne alınarak güvenirlik hesaplamaları yapılmıştır. Bu hesaplamalardan 6 ay sonra aynı kağıtlar her iki ölçekle aynı hocalara bir ay arayla birer kez daha okutulmuş ve güvenirlik düzeyleri karşılaştırılmıştır. Uygulama sonuçlarının istatiksel analizleri, notlayıcıların her iki kriterle yaptıkları notlamalarında farklı davrandıklarını ve yeni geliştirilen analitik ölçekle notlama yaptıklarında belirlenen güvenirlik derecesinde hem kendi aralarında hem de kendi notlamaları arasında diğer ölçeğe göre çok daha tutarlı olduklarını ortaya koymuştur. Üçüncü defa yapılan notlamaların sonuçları da, bundan önce yapılan iki notlamada elde edilen sonuçların uzun dönemde de aynı kaldığını gösterir niteliktedir...
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4157
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]