Incidental focus on form and two different types of reconstruction tasks
Özet
Bu çalışma alanda yapılan önceki çalışmalara dayalı olarak, iki farklı yapı odaklı aktivitenin İngilizce yabancı dil öğrencilerinin dil üretimine etkisini araştırmayı amaçlamıştır. “Yapıya odaklanma” ilk olarak Long (1991; in Long, 2000) tarafından, anlama dayalı eğitim yapılan ortamlarda, öğrencilerin dikkatinin dilsel öğelere odaklamasını açıklamak için ortaya atılmıştır. “Yapıya odaklanma” nın uygulaması ile ilgili olarak Swain (1998) metin ve anlam arasındaki ilişkiyi sürdürerek öğrencilerin dikkatini çeşitli dil öğelerine odaklayan işbirliği içinde üretim aktivitelerini önermiştir. Bu aktivitelerin en çok kullanılanları öğrencilerin kendilerine verilen içerik kelimelerini ullanarak kısa bir metni işbirliğiyle yeniden oluşturdukları “metin yeniden yapılandırma” aktivitesi (Storch, 1998, 2001a, 2001b, 2002, 2008) ve öğretmenin sesli olarak okuduğu metni, aldıkları notlardan yararlanarak işbirliği içinde yeniden yazdıkları “dikte” (Kowal and Swain, 1994; Swain, 1998; Swain and Lapkin, 2000-2001) aktiviteleridir. Bu çalışma da iki tip yapı odaklı aktivitenin ( dikte aktivitesi ve metin yeniden yapılandırma aktivitesi) öğrencilerin dil öğelerine odaklanmasını teşvik etmedeki etkisi karşılastırılmıştır. Çalışmaya toplam 20 anadolu lisesi dil bölümü son sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler aktiviteleri ikişerli gruplar halinde (her aktivite için 5 grup öğrenci) tamamlamış ve konuşmaları ses kayıt cihazları kullanılarak kaydedilmiştir. Konuşmaların transkriptleri “farlı dilsel öğeler” halinde kodlanmıştır. İki aktivitenin tamamlanması sırasında ortaya çıkan dikkatin miktarını, türünü ve doğasını (etkileşimli ya da etkileşimsiz) incelemek için öğrencilerin her iki aktviteyi tamamlarken ürettikleri “dil ile ilgili öğeler”in sayısı, türü ve doğası analiz edilmişitir. Ayrıca tamamlanan aktiviteler dil ile ilgili verilen kararların doğruluğu ya da yanlışlığı açısından da incelenmiştir. Bulgular her iki aktivitenin de öğrencinin dikkatini dil öğelerine odaklama açısından etkili olduğunu ortaya koymuştur. Öğrenci ler kendi metinlerini oluştururken farklı; anlama dayalı, dilbilgisine dayalı, ve yazımsal, öğelere odaklanmışlardır. Ama, iki aktivitenin de tamamlanması sırasında, diğer iki kategoriye (anlama dayalı ve yazımsal) kıyasla dilbilgisine dayalı öğeler öğrencilerin dikkatini daha çok çekmiştir. Son olarak, her iki aktivitenin de öğrencilerin anlam ya da dil bilgisi üzerine tartışmalarını teşvik etmede etkili olduğu ve tartışmalarının sonunda karşılaştıkları dilsel problemleri büyük oranda doğru olarak çözebildikleri bulunmuştur.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4222
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]